Redactioneel

Het is ongelooflijk hoeveel mensen de Nederlandse Volks-Unie iedere demonstratie weer de straat op weet te krijgen. Dat moeten er per keer honderden zijn, en soms komt het zelfs boven de duizend uit, zoals laatst in Bergen op Zoom. Nee, geen deelnemers aan de demonstratie zelf, want dat zijn er gemiddeld zo'n 80. Het gaat hier om bijvoorbeeld mensen van de recherche en inlichtingendienst die vanuit Zoetermeer en Den Haag met de trein reizende neonazi's begeleiden, de spoorwegpolitie die op grote stations in Nederland eventueel verzamelende tegenstanders in de gaten houdt en dat doorgeeft aan de politie van de stad of dorp waar de NVU gaat demonstreren, de Koninklijke Marechaussee die de grens met Duitsland en als het nodig is begeleidt, motorrijders en camerawagens van de politie die invalswegen in de gaten houden, de bijna onvermijdelijke helikopter die urenlang de lucht ingaat, de schoonmaakteams van de gemeente die een dag van tevoren of de ochtend van de demonstratie de route schoonmaken, niet alleen van leuzen, maar ook van losliggend materiaal, de gemeentepolitie die hekken ter afzetting van de route plaatst, de gemeenteambtenaren die vanaf de aanmelding van de NVU onderzoeken of het verboden of beperkt kan worden, de draaiboeken van hun ongelukkige voorgangers hebben doorgespit en aangepast, de burgemeester die brieven naar bewoners schrijft, een noodverordening uitvaardigt, de tegendemonstratie verbiedt, de lokale media die op zoek gaat naar sfeerbeelden 'voorafgaand aan dag X', antifascisten die flyers en posters bij huizen langs de route bezorgen, het gemeentelijk vervoersbedrijf dat haar bushaltes op de route afplakt en omleidingen moet bedenken en aankondigen, de tientallen agenten die op de dag zelf actief zijn als bereden politie, lid van de Mobiele Eenheid, undercover met capuchontruien en Palestinasjaals moeten werken, verkeerspolitie, hondenbrigade of als camerateam te voet en in per camerawagen. Ook zijn er afspraken gemaakt met de brandweer en ambulancediensten en met ziekenhuizen waar 'linkse' en 'rechtse' gewonden heen kunnen worden vervoerd en met locaties waar arrestanten bij massa-arrestaties tijdelijk kunnen worden ondergebracht. In de cellencomplexen zit personeel te wachten op wat misschien niet komen gaat. Verloven zijn ingetrokken. Ook inwoners komen erop af: nieuwsgierig, verveeld, kwaad of om te protesteren. Ook houdt de politie rekening met het afvoeren van de demonstranten na de tocht; vanaf de bewaakte parkeerplaats moet zo snel mogelijk weer de snelweg kunnen worden opgezocht, vaak in colonne en onder begeleiding van de politie. Bij tankstations en parkeerplaatsen houden agenten ook nog de wacht. De Nederlandse Spoorwegen stelt een lege trein beschikbaar aan de neonazi's om hen terug te vervoeren. De Mobiele Eenheid veegt na afloop het eindpunt schoon van tegenstanders, de gemeentereiniging de route. Wat blijft is de verontwaardiging

De redactie

(uit: Alert!, nummer 1, april 2008. Alert! is een uitgave van de Anti-Fascistische Actie Nederland - AFA)