'Eens illegaal, altijd illegaal'
Margreet Jenezon
Plannen immigratiebeperking uit regeerakkoord contraproduktief of niet
haalbaar
Weg afsluiten naar legalisering geeft enkel meer problemen
Binnen afzienbare tijd staat het wetsvoorstel 'Eens illegaal, altijd
illegaal' weer op de agenda van de Tweede Kamer. De weg afsluiten
naar legalisering en de daarnaast gewenste strafbaarstelling van
mensen zonder verblijfsvergunning leidt tot een groeiende groep uitgeprocedeerde
vluchtelingen, levend in armoede, zonder perspectief.
Solidariteitsorganisatie STIL in Utrecht geeft uitgeprocedeerde
vluchtelingen en andere migranten humanitaire noodhulp en
begeleiding bij het verkrijgen van rechten. Een ochtend op kantoor,
eind februari, geeft een beeld van de huidige praktijk: Voor
een vrouw met een kind van vijf jaar die binnenkort op straat staat
belandt, zocht STIL een oplossing. Zij is uitgeprocedeerd vluchteling,
kan niet uitgezet worden of zelf terugkeren naar haar land
omdat ze de benodigde documenten niet krijgt van haar ambassade.
Hoewel vrouwen en kinderen niet meer vanuit opvangcentra
voor asielzoekers op straat gezet mogen worden, hebben zij die al
op straat stonden, voordat dit beleid van kracht werd, pech.
Diezelfde ochtend kwam een Afrikaanse vrouw langs die in een
bushokje de nacht had doorgebracht. Weer een jonge vrouw op
straat zonder mogelijkheden, zonder recht op werk, bijstand, zorgverzekering
of opvang. Twee dagen eerder kwam een minderjarig
meisje aanlopen. Slachtoffer van mensenhandel. Kwetsbaar. Ze kon
geen kant op.
Veel afgewezen vluchtelingen kunnen niet uitgezet worden
en worden vaak vanuit aanmeldcentra (waar ze asiel vroegen),
asielzoekerscentra (AZC's), de VBL (vrijheidsbeperkende locatie,
vertrekcentrum) en detentiecentra voor vreemdelingen op straat
gezet.
Erger dan dit?
Ik maak me grote zorgen over de plannen van de huidige regering
om het leven voor migranten en vluchtelingen nog ellendiger
te maken. Op dit moment hebben ze nog wel de mogelijkheid
in ernstige medische of humanitaire nood een aanvraag te doen
voor een verblijfsvergunning. In veel gevallen leidt dit uiteindelijk
tot legalisering. Daarbij gaat het bijvoorbeeld ook over recht op
'family-life', gezinsleven met kinderen of partner of om vrouwen
die met geweld of mensenhandel te maken kregen. Voor de meeste
andere procedures moeten mensen eerst terugkeren naar het land
van herkomst om daar vandaan eventuele toelating te regelen.
Voor veel mensen is de weg naar legalisering al afgesloten doordat
ze 'ongewenst' verklaard kunnen worden, ook als ze niet schuldig
zijn aan een strafbaar feit. Daardoor kunnen ze (keer op keer)
opgesloten worden in een strafgevangenis. En, omdat ze een strafblad
krijgen, krijgen ze nooit meer een verblijfsvergunning.
Daarnaast kunnen mensen zonder verblijfsvergunning, ook zij die
niet ongewenst verklaard zijn, in vreemdelingenbewaring gesteld
worden, voor onbepaalde tijd, zogenaamd gericht op uitzetting.
Dat laatste lukt echter meestal niet.
'Eens illegaal...'
In de nabije toekomst gaat de Tweede Kamer een voorstel om
mensen die ooit in de illegaliteit verbleven, de mogelijkheid te
ontnemen ooit nog legaal te worden, behandelen. Oftewel: Eens
illegaal, altijd illegaal. Voor de val van het kabinet zorgde een grote
lobby en een erg breed ondertekende petitie ervoor dat een meerderheid
van de toenmalige Tweede Kamer overtuigd was dat dit
voorstel meer nadelen dan voordelen zou hebben. Maar het kwam
toen (begin 2010) niet tot stemming omdat het kabinet viel. De
lobby heeft tot gevolg gehad dat het wetsvoorstel is aangepast en
niet meer automatisch voor iedereen zal gelden. Waarschijnlijk
wet de mogelijkheid vastgelegd dat uitzonderingen mogelijk zijn.
Het voorstel wordt waarschijnlijk aangenomen door een meerderheid
van de Kamer. Toch blijft het plan in onze ogen buitenproportioneel,
onmenselijk en, gezien de bovenbeschreven praktijk,
ook overbodig. Het toelatingsbeleid is al erg beperkt en legalisering
is op dit moment slechts mogelijk in uitzonderlijke, zeer
schrijnende situaties.
Strafbaarstelling
Vrijwel dezelfde kritiekpunten gelden voor de wens van de regering
illegaliteit strafbaar te stellen. Plan is om dit voor de zomer
te regelen. Hierdoor kan iemand bestraft worden om wie hij is:
zonder verblijfsvergunning, en daardoor (herhaaldelijk) opgesloten
worden in een strafgevangenis. Zo iemand krijgt dan een strafblad
en dat houdt in: nooit meer legalisering.
Tegen dit wetsvoorstel is opnieuw een enorme en brede protestbeweging
op gang gekomen, met organisaties en personen uit
allerlei beroepsgroepen, die het nut niet, en het gevaar wel, inzien
van deze plannen. Zij presenteerden hun gezamenlijke bezwaren
tijdens de productie van dit blad in maart. Ze vrezen dat door de
strafbaarstelling eerder bevochten beleid voor kwetsbare groepen
teniet gedaan wordt, dat mensen meer kwetsbaar worden doordat
ze meer ondergronds zullen gaan leven. Ook is hulpverlening en
het bieden van onderdak onzeker omdat door deze criminalisering
mogelijk ook hulpverleners strafbaar worden en het bieden van
onderdak en humanitaire steun moeilijker of onmogelijk gemaakt
wordt. Terwijl de hulpverlening nu al erg moeizaam is omdat deze
mensen vrijwel geen mogelijkheden hebben.
Dit alles leidt niet tot meer uitzettingen want er is nu al
vreemdelingendetentie voor onbepaalde tijd. Het veroorzaakt
wel een grote toename van de problemen die er nu
al zijn: mensen in de illegaliteit, op straat, die geen kant op
kunnen. De netwerken van landgenoten en hulpverleners raken
uitgeput. Vaak kunnen mensen voor eten alleen terecht bij daklozeninstellingen
en kerken. De daklozenopvang heeft nu al onvoldoende
slaapplekken. In veel steden is die opvang niet toegankelijk
voor deze doelgroep. Velen gaan psychisch bergafwaarts, in
een leven van totale perspectiefloosheid en armoede.
Lichtpuntjes?
Enige twee lichtpuntjes die ik zie, zijn gezien de prioriteit die
de regering wil stellen aan immigratiebeperking, haast grappig
te noemen. Sinds kort mag Nederland geen kinderen meer (met
hun ouders) op straat zetten vanuit de AZC's. De minister voor
Immigratie en Asiel is wel in cassatie gegaan tegen dit besluit van
rechtbanken gebaseerd op een Europese bindende uitspraak. Dit
zal vast straks een toename van asielverzoeken geven en zeker een
grote en groeiende groep mensen die met hun kinderen opgevangen
moeten blijven worden en niet meer 'geklinkerd' (op straat
gezet) mogen worden. Behalve als de kinderen straks volwassen
zijn...
Ander lichtpuntje is dat een Europese richtlijn die nog door
het nationale parlement moet, maar wel al sinds december 2010
geldig is, zegt dat Nederland zorg moet dragen voor mensen die
niet uitgezet (kunnen) worden! Dit is tot nu toe nog niet door de
regering geaccepteerd en er moet nog over worden geprocedeerd.
Maar dit heeft in een enkel geval al positief resultaat gehad. Zo
kreeg een Utrechtse Palestijn kort geleden te horen dat hij recht
op een bijstandsuitkering heeft, in ieder geval in afwachting van de
procedure waarin hij een beroep doet op deze Europese richtlijn.
Hij is al jarenlang niet uitzetbaar.
Enerzijds krijgen we dus een grote en groeiende groep 'criminelen'
op straat of in eeuwige detentie. Anderzijds een grote en
groeiende groep uitgeprocedeerde vluchtelingen in de opvang.
Ook voor eeuwig? Nee, tot de kinderen volwassen zijn. Maar ze
kunnen best een tijd doorgaan met het op de wereld zetten van
nieuwe kinderen.
Dus we hoeven niet lang te wachten voor de regering of haar
gedoogpartner met het voorstel komt vluchtelingen bij binnenkomst
we uit de EU?
Margreet Jenezon is medewerker van Solidariteitsorganisatie
STIL voor vluchtelingen en migranten zonder verblijfsvergunning,
Utrecht.
Zie voor de afloop van de acties en het tijdstip van de behandeling in de
Tweede Kamer; www.stil-utrecht.nl, www.inlia.nl en stichtinglos.nl
(uit: Alert!, nummer 1, maart 2011. Alert! is een uitgave van de Anti-Fascistische Actie Nederland - AFA)