 | Korte berichten |
Nationale Alliantie demonstreert - Onderzoeksgroep
Haaglanden
Nazi-tattoeërders in Nederland - Paul Frederickx
Start opvangproject Fanga Musow - Margreet Jenezon
NNP maakt valse start - AFA-Landelijk Secretariaat
Exit neonazi-kazerne - AFA-Landelijk Secretariaat
Nationale Alliantie demonstreert
Begin februari kondigde de Nationale Alliantie (NA) haar eerste
eigen demonstratie aan. Met de demonstratie wilde de NA de
vrijheid eisen van Cees Gardien die in voorarrest zit voor het
doodschieten van Yapcup Yuruyucu, een Turkse man die zijn
garagebedrijf had overvallen. Op vele rechtsextremistische
webfora werd opgeroepen op zaterdag 21 februari naar Den
Haag te komen. In de aanloop naar de demonstratie werden er
ook nog enkele posters in het centrum van Den Haag geplakt.
Maar het mocht allemaal niet baten want op zaterdag kwamen
er maar rond de 25 demonstranten opdagen. Vanaf het
Malieveld, waar werd verzameld, trok het clubje langs het
Centraal Station en via het Ministerie van Landbouw naar de
Haagse rechtbank. Ben van der Kooi, een extreemrechtse
beroepsactivist, gaf door een megafoon aan welke leuzen
moesten worden geroepen. Achter aan de demonstratie loopt
nog een deel van het bestuur van de Nieuwe Nationale Jongeren
(NNJ), vergezeld van Anne Mazurca van Kempen, leidster van
de Jonge Fortuynisten in de regio Haaglanden. Voor de
veiligheid van de demonstranten was Ton Hoogduin aangesteld,
begin jaren tachtig fungerend als Hans Janmaats lijfwacht. Eén
van de twee spandoeken werden gedragen door Peter van
Egmond en Wim Beaux. Beide mannen stapten begin dit jaar
over van de Nieuwe Nationale Partij (NNP) naar de NA (zie
voor meer het Loep-artikel elders in deze Alert!). Zij vormen
samen met Ton Steemers het NA-bestuur van de regio Noord
Holland, de enige regio van de NA.
Jan Teijn
|
| |
Bij de rechtbank aangekomen hield Jan Teijn een toespraak over Cees Gardien
en over AFA, welke bijna nog de demonstratie op losse
schroeven zette door de achtergronden van de NA in een open
brief naar pers en gemeenteraad te onthullen. Net voordat de
demonstratie was afgelopen kwam Michael Krick nog een kijkje
nemen. Krick is een extreme en gewelddadige neonazi. Zo riep
hij op 6 mei 2001, tijdens een bijeenkomst van de Nederlandse
Volk Unie (NVU), op tot acties zoals die van de Baskische
ETA tegen de "Systeemknechten" (neonazi-jargon voor
rechters, politieagenten en politici). Krick heeft meerdere malen
in de Duitse cel gezeten voor het verspreiden van Nationaal-
socialistische propaganda en geweldpleging. Na de toespraak
van Jan Teijn vertrok iedereen richting het centrum om nog wat
na te drinken.
Wat is NA?
De Nationale Alliantie (NA) is Nederlands jongste neonazipartij,
die november vorig jaar in Rotterdam werd opgericht. De partij
komt volgens eigen zeggen op voor de Nederlandse taal, cultuur
en tradities. De eerste man bij de NA is Jan Teijn die al een
lange carrière binnen extreemrechts achter zich heeft. Zo heeft
hij onder andere voor de Centrum Democraten (CD) in de
Rotterdamse gemeenteraad gezeten. In 1996 stapte hij over
naar het radicalere CP'86. In 1997 liep hij mee in een
demonstratie voor eerherstel van de vrijwilliger van de Waffen
SS. Na een mislukte verkiezingsdeelname in 1998 en het verbod
van de CP'86 houdt Teijn de politiek voor gezien. Twee jaar
geleden dook Teijn plotseling opnieuw op bij de NNP. In maart
2002 lukte het de NNP twee zetels in de deelgemeente
Feijenoord te bemachtigen. Een van de zetels werd bemand
door Jan Teijn. Maar het gaat al snel mis tussen de NNP en
Teijn. In maart vorig jaar stapte hij op en nam zijn zetel mee. Hij
richtte de Lijst Jan Teijn (LJT) op maar dat zette weinig zoden
aan de dijk. Dus begon hij eind vorig jaar samen met Virginia
Kapic de Nationale Alliantie. Kapic was al erg actief op het
internet waar ze vaak haar steun betuigde aan het Nationaal-
socialisme. Tot september vorig jaar zat ze in het landelijk
bestuur van de Nieuwe Nationale Jongeren (NNJ) waarvoor ze
ook een aantal folderacties van bijwoonde. Maar uiteindelijk
vindt ze de NNJ 'een groot zionistisch festijn' en keert hun de
rug toe. Verder aanbad ze enige tijd de "Groot Germaanse
Leider" Constant Kusters, voorman van de NVU. Tot nu toe
heeft de NA kleinschalige acties gevoerd, zoals het uitdelen van
folders. Op 11 december 2003 deed de NA mee aan het
"Actiecomité Allochtonenstop NU", een comité dat door
NieuwRechts en de NNP uit de grond was gestampt in reactie
op een manifestatie uit linkse hoek tegen een allochtonenstop.
Op deze actie kwam slechts een twintigtal mensen af. Ook het
aantal demonstranten dat op 21 februari aanwezig was, was bar
weinig. Dat is waarschijnlijk het beeld dat we de komende tijd
van de NA kunnen verwachten. De organisatie vindt ook weinig
aansluiting bij andere extreemrechtse partijen door hun extreme
denkbeelden over joden en de moeilijke karakters van mensen
als Kapic en Teijn.
Onderzoeksgroep Haaglanden
Nazi-tatoeëerders in Nederland
Tatoeëerders die openlijk nazi-symboliek tatoeëren komen niet
veel voor in Nederland. Logisch, bij het zetten van een tatoeage
is het vertrouwen tussen tatoeëerder en cliënt erg belangrijk.
Eenmaal gezet is een tatoeage iets wat je -als het goed is- de
rest van je leven laat staan. Juist daarom hebben tatoeëerders
een naam te verliezen. Temeer daar, anders dan bijvoorbeeld
Duitsland (1), in Nederland de nazi-scène te klein is om als
tatoeëerder van rond te kunnen komen. Een opvallende
uitzondering hierop is de Nijmeegse tatoeëerder Martin de Wit
en zijn tatoostudio American X Tattoo: swastika's, SS-
symbolen, SS-doodshoofden? American X Tattoo doet er niet
moeilijk over.
Volgens de Kamer van Koophandel werd zijn bedrijf aan huis in
oktober 2002 opgericht. Over de oorsprong van zijn
bedrijfsnaam is De Wit erg duidelijk: "Ik werd vroeger de
American genoemd in de omgeving waar ik leefde. Na het
zien van de film American History X heb ik er zelf een X
achter geplakt. Waarom? Omdat ik de film heel erg goed
vind en vooral het opzetten van een organisatie zoals die in
het begin van de film wordt geleid door Edward Norton.
Mijn ideeën stroken dan ook met zo'n organisatie. Ja, en
verder heb ik mijn tattoo studio die naam ook gegeven en
vond de naam daarvoor ook zeer toepasselijk." (2) Tevens is
De Wit onder de namen American X-tattoo en American X
actief op het extreemrechtse Stormfront-forum (3). Interessant
hieraan is dat De Wit vrij open is over zijn politieke denkbeelden
en regelmatig het achterste van zijn tong laat zien. Zo gaat hij
flink tekeer tegen asielzoekers ("zeg liever varkens") en
'rasvermenging'. Gemengde relaties zouden in zijn ogen
verboden moeten worden. Trots post hij "Ik heb zelf twee
kinderen één van 12 en één van 9 en zij weten nu al: Geen
allochtoon of niet blanke vriendin, want die komt er gewoon
niet in hier." Het zal niemand verbazen dat De Wit eerder tot
tweemaal toe is veroordeeld wegens discriminatie. Een ander
stokpaardje van De Wit is criminaliteit. Als antwoord op
criminaliteit pleit De Wit voor legaal wapenbezit. Geruststellend
schrijft hij "Zelf bezit ik geen vuurwapens meer, of
handgranaten, maar heb wel enkel messen waaronder een
Bowie. Verder heb ik enkele zwaarden en een Buck Knife."
Ook met verbale agressie is De Wit geen onbekende. Bij
praktisch ieder krantenbericht over criminaliteit wat hem onder
ogen komt begint hij te razen en te tieren. Vooral als de
vermoedelijke dader van allochtone afkomst is zijn tirades als
"die zwarte hond verdient een goed portie klapjes op zijn
gore muil" en "tegen de muur en afschieten" niet van de
lucht. De Wit is één van de weinige voorbeelden van nazi-
tatoeëerders in Nederland. Eerdere gevallen van tatoeëerders
die in Nederland de aandacht trokken zijn Michael Krick en
Wim Van Eijk. De Duitser Michael Krick (4) woonde van eind
2000 tot aan zijn arrestatie begin 2002 in Nederland, omdat hij
in Duitsland werd gezocht door justitie. Om ondergedoken in
Nederland toch een inkomen te hebben probeerde Krick
middels zijn hobby tatoeëren zijn boterham te verdienen. Hierbij
ging het niet om een officieel geregistreerd bedrijf. Een ander
voorbeeld is de Arnhemse tatoeëerder Wim van Eijck van
Beach Combers Tattoo. Begin 2003 zette Van Eijck een
ondersteuningshandtekening voor de neonazistische NVU voor
de Provinciale Statenverkiezingen. Onduidelijk is of Van Eijck
ook nazi-symboliek tatoeëert. Namens de Nederlandse Bond
voor Tatoeëerders zegt voorzitter Rinus Souisa desgevraagd:
"Het is bekend dat de NBT zich onthoudt van inmenging in
politieke denkbeelden en haar leden afraadt dergelijke
symbolen aan te brengen, doch dat bepaalt uiteindelijk de
tatoeëerder zelf en hij zal dat de klant meestal afraden."
Paul Frederickx, AFA-Nijmegen
Bronnen:
(1) Zie ook "Tattooed Rebels", in het Duitse blad Lotta#13,
zomer 2003
(2) De film "American History X" gaat over een tweetal broers
die beiden actief zijn binnen een radicale neonazistische
organisatie. De oudste broer haakt later af.
(3) Alle citaten van Martin de Wit/American X Tattoo zijn
afkomstig van het Stormfrontforum.
(4) Zie ook "Duitse neonazi schuilt in Nederland" door
Onderzoeksgroep Kafka in Alert! nr. 3, 2001 op
www.xs4all.nl/~afa/alert/3_5/kb.html.
Vrouwen en kinderen zonder verblijfsvergunning meest
kwetsbaar
Start opvangproject Fanga Musow
Vanaf half maart gaat in Utrecht het opvangproject Fanga
Musow van start. Bedoeld voor vrouwen en kinderen zonder
verblijfsvergunning. Zij zijn van alle vluchtelingen en migranten
zonder papieren de meest kwetsbare groep. Het Steunpunt
illegalen in Utrecht (STIL) neemt dit initiatief omdat de
opvangproblemen in de stad steeds meer uit de hand lopen door
het op-straat-dump-beleid van minister Verdonk.
In oktober jl kwamen op uitnodiging van STIL vrouwen bij
elkaar die het opvangproject Fanga Musow - krachtige
vrouwen- zijn begonnen. De bedoeling is dat een groep vrouwen
zonder verblijfsvergunning en hun kinderen voor een periode
worden opgevangen en begeleid, zodat ze kunnen werken aan
oplossingen en hun toekomst. Zo worden juridische
mogelijkheden bekeken en wordt gewerkt aan zelfredzaamheid.
Mochten ze niet in aanmerking komen voor legalisering dan is
het toch (extra) belangrijk dat ze zichzelf in leven moeten zien te
houden hier of elders in de wereld. De Fanga-vrouwen vinden
dat de regering met het op straat dumpen van mensen en hun
kinderen, niet bezig is met oplossingen creëren maar met
problemen veroorzaken. De grote steden krijgen steeds meer te
maken met psychiatrische patiënten, misbruikte jonge meisjes en
oude of zieke mensen zonder papieren die nergens
terechtkunnen. Ze mogen niet wit werken, zich niet verzekeren
tegen ziektekosten, ze hebben geen recht op bijstand en kunnen
meestal nergens opvang krijgen. Zeker niet als ze geen
perspectief op legalisering hebben. Terwijl ze volgens de Fanga
Musow-steungroep dan juist een tijdje steun kunnen gebruiken.
Om na te denken over hun toekomst en om bijvoorbeeld door
Nederlandse les en baantjes zoeken te werken aan
zelfredzaamheid. Uiteraard wil de steungroep proberen
voldoende onderwijs en medische zorg te regelen. De keus voor
deze groep komt voort uit de ervaring van STIL dat een groot
aantal mensen op straat terechtkomt door het huidige
vreemdelingenbeleid. Zij kunnen niet allemaal geholpen worden,
het opvangcircuit in het land zit propvol. Daarom kiest STIL er
in eerste instantie voor om extra opvang te creëren voor de
meest kwetsbare groep, namelijk de vrouwen, die veelal zorg
dragen voor kinderen. Vooral vanwege de kinderen is het voor
hen extra moeilijk te overleven, werk en woonruimte te regelen,
in de illegaliteit. Ook lopen ze meer risico op uitbuiting en
misbruik. In het kader staan voorbeelden van hoe vrouwen en
kinderen in de illegaliteit terechtkunnen komen. Fanga Musow
begint met het opvangen van een klein aantal vrouwen omdat de
steungroep er zeker van wil zijn dat ze voldoende begeleiding
kan bieden en dat voldoende geld beschikbaar is voor eten,
overige basisbehoeften en vaste lasten. Later kan dit nog
uitbreiden. Kort geleden is een pand gekraakt waar binnenkort
alvast een paar vrouwen met hun kinderen terechtkunnen. De
groep streeft naar een meer stabiele plek, hetzij in de vorm van
huren of kopen, mogelijk in de vorm van legalisering van een
gekraakt pand.
Margreet Jenezon
Hoe komt het eigenlijk dat vrouwen en kinderen in Nederland in
de illegaliteit terechtkomen?
Bijvoorbeeld als ze naar Nederland vluchten en niet erkend
worden als vluchteling. Deze vrouwen en hun kinderen hebben
vaak te maken gehad met ernstige gewelds- of
oorlogservaringen. Vrouwen worden minder snel als vluchteling
geaccepteerd doordat hun politieke rol vaak minder serieus
wordt genomen of niet wordt erkend, bv. omdat ze zorgtaken
hadden of geen bewijzen hebben. Soms vindt sexespecifieke
vervolging of indirecte vervolging (niet op henzelf gericht maar
op bv. vader broer partner) plaats, dit wordt vaak niet erkend.
Seksueel geweld dat sommigen hebben meegemaakt, wordt
vaak gezien als privé-probleem niet als vervolging. Vaak
vertellen vrouwen geweldservaringen niet zomaar aan
Justitieambtenaren in Nederland. Sinds de nieuwe
vreemdelingenwet kan deze informatie niet meer later ingebracht
worden, bv. in een tweede asielprocedure, waardoor deze
vrouwen en hun kinderen vrijwel geen kans hebben op legaal
verblijf.
Mishandelde vrouwen wiens verblijfsvergunning afhankelijk is
van die van hun man. Door hem te verlaten verliezen zij, en vaak
ook hun kinderen, daarmee hun verblijfsvergunning. Ze hebben
meestal geen recht op bijstand of legaal werk, waardoor ze niet
in de reguliere opvang terechtkunnen, zoals de (meeste) Blijf van
mijn Lijfhuizen. Alleen in een enkel geval kan bijstand en dus wel
reguliere opvang geregeld worden.
Arbeidsmigranten, zoals 'domestic workers' die voor
huishouden en kinderen zorgen van vele Nederlandse
tweeverdienende stellen. Deze vrouwen komen hier soms
tijdelijk om geld te verdienen of blijven hier voor altijd 'illegaal', al
dan niet met kinderen. Als ze gezond zijn, kunnen ze genoeg werk vinden,
zeker als ze Nederlands spreken en als ze een 'goede naam' hebben
opgebouwd. Pas als ze ziek worden, arbeidsongeschikt of oud en niet meer
kunnen werken, hebben ze een groot probleem.
Vrouwen op de vlucht voor familie in Nederland, Marokko of
elders, bijvoorbeeld wegens ongehuwde zwangerschap. Deze
vrouwen kunnen alleen zes weken voor en na de bevalling
opvang krijgen. Daarvoor en daarna niet.
Slachtoffers van vrouwenhandel, naar Nederland gelokt met
werkbeloften, gedwongen tot prostitutie. Zij hebben alleen
tijdelijk recht op opvang als ze (nadenken over) aangifte doen
tegen hun handelaar/pooier.
Kinderen kunnen illegaal zijn, terwijl hun ouders dat niet zijn,
doordat hun ouders niet aan de strenge voorwaarden van
gezinshereniging kunnen voldoen. Sommige van deze kinderen
zijn geboren en getogen in Nederland. Vooral als ze 18 worden,
wordt hun leven zwaar, ze kunnen niet meer naar school en
alleen zwart werk zoeken.
Vrouwen die geen toestemming hebben gekregen voor verblijf
bij hun partner, kinderen of andere familie terwijl ze toch hier
willen wonen of elders niemand anders hebben. Soms verdient
de partner te weinig voor legalisering of kunnen ze zelf niet de
nodige documenten uit hun herkomstland krijgen, anderen
kunnen niet terug naar hun land, tegenwoordig nodig voor een
reguliere aanvraag (MVV-vereiste).
Vrouwen in procedure (2e asielverzoek, humanitair/medisch) die
toch geen opvang krijgen. Hoewel velen tegenwoordig in de
diverse gemeentelijke noodopvang terechtkunnen, vallen vele
anderen buiten de boot. Ofwel omdat ze nog niet voldoen aan
de criteria ofwel omdat in de gemeente waar ze op straat gezet
zijn geen noodopvang is en de meeste gemeenten hanteren als
criterium dat iemand daar op straat moet zijn gezet wil die
persoon daar opvang kunnen krijgen.
NNP maakt valse start
Zaterdag 7 februari startte de Nieuwe Nationale Partij (NNP)
een campagne over haar imago. AFA informeerde de
zaalverhuurder waar de NNP bijeen wilde komen over de
achtergrond van deze partij. De NNP was er vervolgens niet
welkom. De landelijke campagne van de NNP tracht in een
periode van 3 maanden de provincies Zeeland, Zuid-Holland,
Overijssel, Noord-Holland en Friesland aan te doen. Het
onderwerp: beeldvorming en imago. "Er wordt in de
beeldvorming in de media veel te veel nadruk gelegd op hoe
we eruit zien, op de bomberjacks en de legerkistjes. We
willen politiek bewustzijn creëren onder onze aanhangers,"
aldus voorzitter van der Kooi. Florens van der Kooi heeft op het
gebied van mode ontwikkeling een indrukwekkende achterstand
van 50 jaar opgelopen. Bij hem, in tegenstelling tot een deel van
zijn achterban, geen bomberjack, legerkisten en white power
tekens. Maar hoe de NNP leden er ook uit zien, hun gevoerde
politiek is er niet minder extreem om. De NNP, dat een
opvolger van de verboden fascistische partij CP'86 is, wil het
stemrecht voor 'vreemdelingen' intrekken en is voor de
invoering van de doodstraf. 'Een onmiddellijke waterdichte
immigratiestop' en 'het prefereren van remigratie boven
integratie van alle volksvreemde elementen in onze
volksgemeenschap' zijn twee andere veelzeggende standpunten
van de NNP. "We hoeven geen racisten in ons hotel," was
dan ook een logische reactie van Hotel Goes in Zeeland, nadat
zij ontdekten wie er achter de hen nietszeggende afkorting NNP
schuilgaat. Hotel Goes, dat onderdeel uitmaakt van het Van der
Valk concern, maakt andere politieke keuzes dan het
vervoersonderdeel van dit bedrijf. Op 25 oktober 2003
vervoerde van der Valk leden van de NNP en Nieuw Rechts
naar een anti pedofilie demonstratie in Amsterdam. Op 4
november 2003 reisde een aantal aanhangers van deze partijen
wéér in een Valk bus naar een bijeenkomst van het Vlaams Blok
in Antwerpen. Wat de campagne over haar imago de NNP
moet gaan opleveren is AFA onduidelijk. Sinds het relatieve
succes bij de Rotterdamse gemeenteraadsverkiezingen (2 zetels
in de deelgemeente Feijenoord) gaat het bergafwaarts met de
NNP. Een demonstratie tegen een moskee op 8 maart 2003
veroorzaakte een afsplitsing binnen de partij waardoor ze een
zetel verloor. Er is hevige kritiek binnen de extreemrechtse
beweging op hoe de partij naar haar leden en sympathisanten
communiceert. Veel leden lopen over naar andere
extreemrechtse splinterpartijen en bovendien sneeuwt het succes
van Michiel Smits' NieuwRechts de NNP volledig onder. Maar
de NNP kiest ervoor zich druk te maken over haar imago. Een
illustrerend voorbeeld van hoe deze partij de verkeerde
strategische keuzes maakt.
AFA Landelijk Secretariaat
Exit neonazi kazerne
Na bijna 3 jaar is er in november 2003 een einde gekomen aan
de extreemrechtse vrijplaats 'De Kazerne' in Eindhoven (1).
Eén dag voor de internationale Kristallnachtherdenking
organiseerde de kazerne een antisemitisch concert. Om aan de
enorme publiciteitsgolf, de politieke druk en een dreigende
ontruiming die dit geplande concert te weeg bracht te ontkomen
verliet extreemrechts het terrein. Hun geplande terugkomst is
echter in het water gevallen.
Met het 'Rock gegen Z.O.G.' concert van 8 november
jongsleden, waar de bands Oidoxie en Rassenhass hebben
opgetreden, heeft de Kazerne zich onfortuinlijk in de vingers
gesneden. De verontwaardiging over het concert, en het feit dat
er een internationale ontmoetingsplaats voor neonazi's bestaat, is
groot. Dit had aanhoudende interesse van lokale en landelijke
media tot gevolg. Bovendien werd in de gemeenteraad en de
Tweede Kamer aangedrongen op beëindiging van de situatie
aldaar.
AFA heeft met Alexander Sakkers, inmiddels een klein jaar de
affaire in het geheel niet op de hoogte was van het bestaan van
de Kazerne, een gesprek gevoerd over de kazerne. Sakkers:
"Wat ik dacht toen ik hoorde over het concert? Mijn eerste
reactie was 'dit moet niet kunnen'. Maar vervolgens hoor je
als bestuurder de zaak netjes te laten onderzoeken. Toen ik
constateerde dat ik formeel geen enkele positie had heb ik
uiteindelijk besloten niet op te treden. Kijk, stel het geval
dat ik het concert wel verboden had, dan had ik in het geval
van een kort geding de zaak verloren. En als je zoiets
verliest dan zou dat natuurlijk een grote ramp geweest zijn.
Ik moet zeggen dat ik dit als mens met een forse tegenzin
deed."
AFA: "Het verbaast me dat u pas bij het concert op de
hoogte raakte van het bestaan van de kazerne. De gemeente
is immers eigenaar. Daarnaast zit Eindhoven sowieso met
een probleem. De gemeente herbergt een extreemrechtse
groep die een 'nationalistische revolutie' nastreeft en hier
ook naar handelt. Heeft de gemeente dan geen beleid
ontwikkeld over hoe met de kazerne om te gaan?"
Sakkers: "Nou kijk ehh, over de eigendomskwestie. Hier is
een misverstand over interpretatie. Feitelijk is de gemeente
formeel eigenaar en heeft lang geleden het gebruik daarvan
in erfpacht aan Defensie verstrekt. Dus dat betekent dat alle
rechten over gebruik en dergelijke naar Defensie zijn
gegaan. En dan praat je volgens mij al over heel lang
geleden. In het algemeen lag de verantwoordelijk voor de
kazerne dus bij hen. In feite heeft de gemeente daar geen
positie in gehad."
AFA: "Het is voor het eerst dat er vanuit de gemeente een
duidelijke uitspraak komt over de eigendomsverhoudingen.
Waarom is dit nooit duidelijk verteld?"
Sakkers: "Ja, dat moet je mij niet vragen. Ik weet dat nu
omdat ikzelf in de dossiers ben gedoken en omdat ik met
Defensie rond de tafel zit over de toekomst van de Rebecque
kazerne."
AFA: "Op 15 september hadden we een gesprek met een
medewerker van de politie in Eindhoven. Op onze vraag
waarom de gemeente zo onduidelijk doet over de
eigendomsverhoudingen vertelde hij dat de gemeente haar
werkelijke beleid verhult. Kort gezegd houdt het beleid
volgens hem in dat de gebruikers van de kazerne vooral
moeten blijven waar ze zitten. De overwegingen daarbij
waren dat het terrein relatief ver uit de stad ligt en
bovendien uitstekend te observeren is door
inlichtingendiensten. Dit is in tegenspraak met wat u net
beweert?"
Sakkers: "Dit verhaal plaats ik in de categorie lariekoek. Ik
heb nergens van wie dan ook, noch van mijn
ambtsvoorganger, noch ambtelijk, of van wethouders zoiets
gehoord!"
AFA: "Dus deze ambtenaar vertelt ons leugens?"
Sakkers: "Voor zover ik kan nagaan wel ja. Hoe mijn
voorganger er over gedacht heeft moet je hem vragen.
Misschien heeft hij wel afspraken gemaakt, dat weet ik niet,
daar kan ik niet over oordelen."
AFA: "Dezelfde agent vertelde dat een aantal van de
jongeren die zijn veroordeeld wegens het plegen van een
brandaanslag op een islamitische basisschool in Eindhoven
bezoekers van de kazerne waren. Officieel ontkent Justitie
dit."
Sakkers: "Ik weet daar persoonlijk niks van. Als
burgemeester kan ik niet reageren op uitlatingen van mijn
ambtenaren."
Interne spanningen
Het interview met burgemeester Sakkers roept meer vragen op
dan er beantwoord worden. Wat in elk geval duidelijk is, is dat
de kazerne niet door toedoen van antiracistisch gemeentelijk
beleid is verdwenen. Het werd extreemrechts simpelweg te heet
onder de voeten, zij hebben de kazerne vrijwillig verlaten.
Daardoor hebben zij hun vrijplaats wel erg makkelijk
opgegeven. Naast druk van buitenaf kan de oorzaak van het
vertrek ook worden gezocht in een andere hoek: interne
spanningen. Binnen de Nationalistische Jongeren Brabant (NJB),
die op de kazerne waren gevestigd, en de Nationale Beweging
(NB), waar de NJB deel van uitmaakte, boterde het niet
helemaal. Daags na het fatale concert lezen we op de website
van de NB: "De aanhoudende meningsverschillen, binnen de
NJB en met de Nationale Beweging, over de te volgen
politieke lijn hebben op zaterdag 8 november 2003 haar
hoogtepunt bereikt. Met de organisatie van en/of het
meewerken aan het concert "Rock gegen Z.O.G." hebben
enkele NJB leden de grens van het toelaatbare ruimschoots
overschreden. De Nationale Beweging is van mening dat
zulke concerten niet stroken met de nationalistische
boodschap die wij willen uitdragen en uitermate
contrarevolutionair uitpakken. Nationalisten zijn geen
'rassenhaters' en al evenmin neonazi's. Met spijt in het hart
nemen we daarom afstand van de NJB, alsook van de
kazerne die ondertussen zo verbrand is dat wij geen
mogelijkheid meer zien om er activiteiten in te laten
doorgaan."
|
| |
Brigade M
Deze actie van de Nationale Beweging, waarvan de leider Tim
Mudde tevens voorman van de extreemrechtse rockband
Brigade M is, komt in een vreemd daglicht te staan wanneer je
beseft dat Brigade M een jaar eerder samen met Oidoxie, één
van de 'Rock gegen Z.O.G.' bands, heeft opgetreden in de
kazerne. Vermoedelijk zag Mudde in de negatieve aandacht
voor de kazerne zijn kans schoon om een ander conflict uit te
spelen, en heeft hen zo uit de Nationale Beweging gegooid.
Brigade M heeft op 22 december nog een 7" uitgebracht. In het
nummer 'Ode aan De Kazerne' zingt deze band dat het daar zo
fijn is geweest. Brigade M heeft naar eigen zeggen veel te
danken aan de kazerne. Ze hebben er veel opgetreden en de
videoclip van 'Eigen Volk Eerst' is er opgenomen. Blijkbaar
hebben de muzikanten van Brigade M de krakersmoed nog niet
verloren. De opbrengst van de 7" is bestemd voor toekomstige
nationalistische kraakprojecten in Nederland.
Tactiek
Een aantal maanden na het vertrek uit de kazerne verschijnt er
een bericht op het nazistische internetforum Stormfront. Hieruit
blijkt dat het vertrek van de kazerne een tactische zet is
geweest. Zij trachtten de gemeente, die een onderscheid maakt
tussen extreemrechtse en neutrale krakers op het terrein, om de
tuin te leiden. "Door de druk die op de kazerne stond, en de
kans dat we er uit gegooid zouden worden hadden we
besloten om voor het goed van andere (officieel niet-
politieke) krakers te zorgen dat we er niet uitgegooid
zouden worden en hebben we onze panden ontruimt. Het
was ons idee dat als iedereen het idee had dat we weg
waren, we weer terug erin konden trekken. De kans dat die
andere panden gekraakt zouden worden door anderen was
er niet omdat die andere er dus nog zaten." Helaas ging voor
de NJB deze vlieger niet op. De 'neutrale' krakers bewonen
nog steeds het terrein maar alle resterende gebouwen op het
terrein zijn gesloopt en niet meer bruikbaar. De NJB heeft zich
vervolgens wegens de bezoedelde naam en het lage ledenaantal
opgeheven. De drie 'neutrale' krakers, die nog op het terrein
wonen zijn niet zo neutraal zoals ze zelf beweren. Zeker een van
hen is vanaf het begin betrokken geweest bij de kraakactie en lid
geweest van de NJB. Zij was samen met een andere kazerne
bewoner aanwezig op een gemeentelijke commissievergadering
waar de kazernekwestie werd besproken. De huidige bewoners van de
kazerne beweren niet politiek te zijn maar toch vind een aantal
van hen het jammer dat de NJB weg is. 'Sinds zij weg zijn
moeten we nu in ons eentje alle ongenodigde gasten van het
terrein jagen', aldus een huidige bewoner. Dat zij mensen
wegjagen komt burgemeester Sakkers goed uit. 'Wij hebben
afspraken met ze gemaakt. Zij hebben ook een stukje
waakhond functie'.
Brandstichtingen
Enige tijd na het ontstaan van de kazerne kregen panden van
linkse groeperingen en personen last van vernielingen,
bedreigingen en pesterijen. Er werden vernielingen aangericht bij
de gebouwen van de Jongerenbond en het Vredesburo.
Antiracistische activisten werden thuis lastig gevallen en
geïntimideerd. Ook werd afval in brievenbussen gestopt,
racistische leuzen op muren geklad, banden lek gestoken en
werd er via brievenbussen naar binnen gepist. Het laatste jaar
was er al sprake van een afname van dergelijke activiteiten maar
met het verdwijnen van de kazerne leken de intimidaties te zijn
gestopt. Zaterdagochtend 19 januari werden rond half 6 op drie
plaatsen in de stad auto's in brand gestoken. De auto's stonden
allemaal regelmatig bij het voormalig kraakpand in zelfbeheer
Burgers geparkeerd. Volgens de gedupeerden is dat de reden
dat hun auto's in de brand zijn gestoken. Zij denken dat de
brandstichtingen doelgerichte acties waren, afkomstig uit
extreemrechtse hoek. Ook Patrick van der Voort, lid van de
antiracistische Jongerenbond acht de kans zeker niet uitgesloten
dat neonazi's achter de brandstichting zitten. "Ze zijn er zeker
toe in staat", zegt hij."Er lopen er een paar rond die
duidelijk gefrustreerd zijn." Er bestaat het vermoeden dat de
brandstichtingen een reactie zijn op de 'culturele kraakactie'.
Deze kraakactie werd een dag nadat extreemrechts de kazerne
verliet uitgevoerd door linkse krakers. Zij zagen in de lege
extreemrechtse vrijplaats mogelijkheden om kunstprojecten te
realiseren. Deze actie werd echter door de Marechaussee in de
kiem gesmoord. Wellicht zitten de mensen van de kazerne
achter de brandstichtingen. Dan richten zij zich niet meer op de
opbouw van hun eigen beweging maar op intimidatie van hun
vermeende politieke tegenstanders. AFA beseft zich dat met het
verdwijnen van de extreemrechtse vrijplaats de personen achter
de vrijplaats nog steeds bestaan. Een aantal van hen zal zeker
doorgaan met het voeren van een nationalistische en fascistische
politiek. Een politiek die ongelijkwaardigheid van mensen
centraal stelt, haat zaait en oproept tot geweld tegen
minderheden en politieke tegenstanders. AFA blijft deze politiek
bestrijden. Ongeacht of deze politiek in kraakpanden,
huurwoningen of op straat gevoerd wordt.
AFA Landelijk Secretariaat