|  | Korte berichten | 
Nationale Alliantie demonstreert - Onderzoeksgroep 
Haaglanden
Nazi-tattoeërders in Nederland - Paul Frederickx
Start opvangproject Fanga Musow - Margreet Jenezon
NNP maakt valse start - AFA-Landelijk Secretariaat
Exit neonazi-kazerne - AFA-Landelijk Secretariaat
Nationale Alliantie demonstreert
Begin februari kondigde de Nationale Alliantie (NA) haar eerste 
eigen demonstratie aan. Met de demonstratie wilde de NA de 
vrijheid eisen van Cees Gardien die in voorarrest zit voor het 
doodschieten van Yapcup Yuruyucu, een Turkse man die zijn 
garagebedrijf had overvallen. Op vele rechtsextremistische 
webfora werd opgeroepen op zaterdag 21 februari naar Den 
Haag te komen. In de aanloop naar de demonstratie werden er 
ook nog enkele posters in het centrum van Den Haag geplakt. 
Maar het mocht allemaal niet baten want op zaterdag kwamen 
er maar rond de 25 demonstranten opdagen. Vanaf het 
Malieveld, waar werd verzameld, trok het clubje langs het 
Centraal Station en via het Ministerie van Landbouw naar de 
Haagse rechtbank. Ben van der Kooi, een extreemrechtse 
beroepsactivist, gaf door een megafoon aan welke leuzen 
moesten worden geroepen. Achter aan de demonstratie loopt 
nog een deel van het bestuur van de Nieuwe Nationale Jongeren 
(NNJ), vergezeld van Anne Mazurca van Kempen, leidster van 
de Jonge Fortuynisten in de regio Haaglanden. Voor de 
veiligheid van de demonstranten was Ton Hoogduin aangesteld, 
begin jaren tachtig fungerend als Hans Janmaats lijfwacht. Eén 
van de twee spandoeken werden gedragen door Peter van 
Egmond en Wim Beaux. Beide mannen stapten begin dit jaar 
over van de Nieuwe Nationale Partij (NNP) naar de NA (zie 
voor meer het Loep-artikel elders in deze Alert!). Zij vormen 
samen met Ton Steemers het NA-bestuur van de regio Noord 
Holland, de enige regio van de NA.
Jan Teijn
|  |   |  | 
Bij de rechtbank aangekomen hield Jan Teijn een toespraak over Cees Gardien 
en over AFA, welke bijna nog de demonstratie op losse 
schroeven zette door de achtergronden van de NA in een open 
brief naar pers en gemeenteraad te onthullen. Net voordat de 
demonstratie was afgelopen kwam Michael Krick nog een kijkje 
nemen. Krick is een extreme en gewelddadige neonazi. Zo riep 
hij op 6 mei 2001, tijdens een bijeenkomst van de Nederlandse 
Volk Unie (NVU), op tot acties zoals die van de Baskische 
ETA tegen de "Systeemknechten" (neonazi-jargon voor 
rechters, politieagenten en politici). Krick heeft meerdere malen 
in de Duitse cel gezeten voor het verspreiden van Nationaal-
socialistische propaganda en geweldpleging. Na de toespraak 
van Jan Teijn  vertrok iedereen richting het centrum om nog wat 
na te drinken.
Wat is NA?
De Nationale Alliantie (NA) is Nederlands jongste neonazipartij, 
die november vorig jaar in Rotterdam werd opgericht. De partij 
komt volgens eigen zeggen op voor de Nederlandse taal, cultuur 
en tradities. De eerste man bij de NA is Jan Teijn die al een 
lange carrière binnen extreemrechts achter zich heeft. Zo heeft 
hij onder andere voor de Centrum Democraten (CD) in de 
Rotterdamse gemeenteraad gezeten. In 1996 stapte hij over 
naar het radicalere CP'86. In 1997 liep hij mee in een 
demonstratie voor eerherstel van de vrijwilliger van de Waffen 
SS. Na een mislukte verkiezingsdeelname in 1998 en het verbod 
van de CP'86 houdt Teijn de politiek voor gezien. Twee jaar 
geleden dook Teijn plotseling opnieuw op bij de NNP. In maart 
2002 lukte het de NNP twee zetels in de deelgemeente 
Feijenoord te bemachtigen. Een van de zetels werd bemand 
door Jan Teijn. Maar het gaat al snel mis tussen de NNP en 
Teijn. In maart vorig jaar stapte hij op en nam zijn zetel mee. Hij 
richtte de Lijst Jan Teijn (LJT) op maar dat zette weinig zoden 
aan de dijk. Dus begon hij eind vorig jaar samen met Virginia 
Kapic de Nationale Alliantie. Kapic was al erg actief op het 
internet waar ze vaak haar steun betuigde aan het Nationaal-
socialisme. Tot september vorig jaar zat ze in het landelijk 
bestuur van de Nieuwe Nationale Jongeren (NNJ) waarvoor ze 
ook een aantal folderacties van bijwoonde. Maar uiteindelijk 
vindt ze de NNJ 'een groot zionistisch festijn' en keert hun de 
rug toe. Verder aanbad ze enige tijd de "Groot Germaanse 
Leider" Constant Kusters, voorman van de NVU. Tot nu toe 
heeft de NA kleinschalige acties gevoerd, zoals het uitdelen van 
folders. Op 11 december  2003 deed de NA mee aan het 
"Actiecomité Allochtonenstop NU", een comité dat door 
NieuwRechts en de NNP uit de grond was gestampt in reactie 
op een manifestatie uit linkse hoek tegen een allochtonenstop. 
Op deze actie kwam slechts een twintigtal mensen af. Ook het 
aantal demonstranten dat op 21 februari aanwezig was, was bar 
weinig. Dat is waarschijnlijk het beeld dat we de komende tijd 
van de NA kunnen verwachten. De organisatie vindt ook weinig 
aansluiting bij andere extreemrechtse partijen door hun extreme 
denkbeelden over joden en de moeilijke karakters van mensen 
als Kapic en Teijn.
Onderzoeksgroep Haaglanden
Nazi-tatoeëerders in Nederland
Tatoeëerders die openlijk nazi-symboliek tatoeëren komen niet 
veel voor in Nederland. Logisch, bij het zetten van een tatoeage 
is het vertrouwen tussen tatoeëerder en cliënt erg belangrijk. 
Eenmaal gezet is een tatoeage iets wat je -als het goed is- de 
rest van je leven laat staan. Juist daarom hebben tatoeëerders 
een naam te verliezen. Temeer daar, anders dan bijvoorbeeld 
Duitsland (1), in Nederland de nazi-scène te klein is om als 
tatoeëerder van rond te kunnen komen. Een opvallende 
uitzondering hierop is de Nijmeegse tatoeëerder Martin de Wit 
en zijn tatoostudio American X Tattoo: swastika's, SS-
symbolen, SS-doodshoofden? American X Tattoo doet er niet 
moeilijk over.
Volgens de Kamer van Koophandel werd zijn bedrijf aan huis in 
oktober 2002 opgericht. Over de oorsprong van zijn 
bedrijfsnaam is De Wit erg duidelijk: "Ik werd vroeger de 
American genoemd in de omgeving waar ik leefde. Na het 
zien van de film American History X heb ik er zelf een X 
achter geplakt. Waarom? Omdat ik de film heel erg goed 
vind en vooral het opzetten van een organisatie zoals die in 
het begin van de film wordt geleid door Edward  Norton. 
Mijn ideeën stroken dan ook met zo'n organisatie. Ja, en 
verder heb ik mijn tattoo studio die naam ook gegeven en 
vond de naam daarvoor ook zeer toepasselijk." (2) Tevens is 
De Wit onder de namen American X-tattoo en American X 
actief op het extreemrechtse Stormfront-forum (3). Interessant 
hieraan is dat De Wit vrij open is over zijn politieke denkbeelden 
en regelmatig het achterste van zijn tong laat zien. Zo gaat hij 
flink tekeer tegen asielzoekers ("zeg liever varkens") en 
'rasvermenging'. Gemengde relaties zouden in zijn ogen 
verboden moeten worden. Trots post hij "Ik heb zelf twee 
kinderen één van 12 en één van 9 en zij weten nu al: Geen 
allochtoon of niet blanke vriendin, want die komt er gewoon 
niet in hier." Het zal niemand verbazen dat De Wit eerder tot 
tweemaal toe is veroordeeld wegens discriminatie. Een ander 
stokpaardje van De Wit is criminaliteit. Als antwoord op 
criminaliteit pleit De Wit voor legaal wapenbezit. Geruststellend 
schrijft hij "Zelf bezit ik geen vuurwapens meer, of 
handgranaten, maar heb wel enkel messen waaronder een 
Bowie. Verder heb ik enkele zwaarden en een Buck Knife." 
Ook met verbale agressie is De Wit geen onbekende. Bij 
praktisch ieder krantenbericht over criminaliteit wat hem onder 
ogen komt begint hij te razen en te tieren. Vooral als de 
vermoedelijke dader van allochtone afkomst is zijn tirades als 
"die zwarte hond verdient een goed portie klapjes op zijn 
gore muil" en "tegen de muur en afschieten" niet van de 
lucht. De Wit is één van de weinige voorbeelden van nazi-
tatoeëerders in Nederland. Eerdere gevallen van tatoeëerders 
die in Nederland de aandacht trokken zijn Michael Krick en 
Wim Van Eijk. De Duitser Michael Krick (4) woonde van eind 
2000 tot aan zijn arrestatie begin 2002 in Nederland, omdat hij 
in Duitsland werd gezocht door justitie. Om ondergedoken in 
Nederland toch een inkomen te hebben probeerde Krick 
middels zijn hobby tatoeëren zijn boterham te verdienen. Hierbij 
ging het niet om een officieel geregistreerd bedrijf. Een ander 
voorbeeld is de Arnhemse tatoeëerder Wim van Eijck van 
Beach Combers Tattoo. Begin 2003 zette Van Eijck een 
ondersteuningshandtekening voor de neonazistische NVU voor 
de Provinciale Statenverkiezingen. Onduidelijk is of Van Eijck 
ook nazi-symboliek tatoeëert. Namens de Nederlandse Bond 
voor Tatoeëerders zegt voorzitter Rinus Souisa desgevraagd: 
"Het is bekend dat de NBT zich onthoudt van inmenging in 
politieke denkbeelden en haar leden afraadt dergelijke 
symbolen aan te brengen, doch dat bepaalt uiteindelijk de 
tatoeëerder zelf en hij zal dat de klant meestal afraden."
Paul Frederickx, AFA-Nijmegen
Bronnen:
(1) Zie ook "Tattooed Rebels", in het Duitse blad Lotta#13, 
zomer 2003
(2) De film "American History X" gaat over een tweetal broers 
die beiden actief zijn binnen een radicale neonazistische 
organisatie. De oudste broer haakt later af.
(3) Alle citaten van Martin de Wit/American X Tattoo zijn 
afkomstig van het Stormfrontforum.
(4) Zie ook "Duitse neonazi schuilt in Nederland" door 
Onderzoeksgroep Kafka in Alert! nr. 3, 2001 op 
www.xs4all.nl/~afa/alert/3_5/kb.html.
Vrouwen en kinderen zonder verblijfsvergunning meest 
kwetsbaar
Start opvangproject Fanga Musow
Vanaf half maart gaat in Utrecht het opvangproject Fanga 
Musow van start. Bedoeld voor vrouwen en kinderen zonder 
verblijfsvergunning. Zij zijn van alle vluchtelingen en migranten 
zonder papieren de meest kwetsbare groep. Het Steunpunt 
illegalen in Utrecht (STIL) neemt dit initiatief omdat de  
opvangproblemen in de stad steeds meer uit de hand lopen door 
het op-straat-dump-beleid van minister Verdonk.
In oktober jl kwamen op uitnodiging van STIL vrouwen bij 
elkaar die het opvangproject Fanga Musow - krachtige 
vrouwen- zijn begonnen. De bedoeling is dat een groep vrouwen 
zonder verblijfsvergunning en hun kinderen voor een periode 
worden opgevangen en begeleid, zodat ze kunnen werken aan 
oplossingen en hun toekomst. Zo worden juridische 
mogelijkheden bekeken en wordt gewerkt aan zelfredzaamheid. 
Mochten ze niet in aanmerking komen voor legalisering dan is 
het toch (extra) belangrijk dat ze zichzelf in leven moeten zien te 
houden hier of elders in de wereld. De Fanga-vrouwen vinden 
dat de regering met het op straat dumpen van mensen en hun 
kinderen, niet bezig is met oplossingen creëren maar met 
problemen veroorzaken. De grote steden krijgen steeds meer te 
maken met psychiatrische patiënten, misbruikte jonge meisjes en 
oude of zieke mensen zonder papieren die nergens 
terechtkunnen. Ze mogen niet wit werken, zich niet verzekeren 
tegen ziektekosten, ze hebben geen recht op bijstand en kunnen 
meestal nergens opvang krijgen. Zeker niet als ze geen 
perspectief op legalisering hebben. Terwijl ze volgens de Fanga 
Musow-steungroep dan juist een tijdje steun kunnen gebruiken. 
Om na te denken over hun toekomst en om bijvoorbeeld door 
Nederlandse les en baantjes zoeken te werken aan 
zelfredzaamheid. Uiteraard wil de steungroep proberen 
voldoende onderwijs en medische zorg te regelen. De keus voor 
deze groep komt voort uit de ervaring van STIL dat een groot 
aantal mensen op straat terechtkomt door het huidige 
vreemdelingenbeleid. Zij kunnen niet allemaal geholpen worden, 
het opvangcircuit in het land zit propvol. Daarom kiest STIL er 
in eerste instantie voor om extra opvang te creëren voor de 
meest kwetsbare groep, namelijk de vrouwen, die veelal zorg 
dragen voor kinderen. Vooral vanwege de kinderen is het voor 
hen extra  moeilijk te overleven, werk en woonruimte te regelen, 
in de illegaliteit. Ook lopen ze meer risico op uitbuiting en 
misbruik. In het kader staan voorbeelden van hoe vrouwen en 
kinderen in de illegaliteit terechtkunnen komen. Fanga Musow 
begint met het opvangen van een klein aantal vrouwen omdat de 
steungroep er zeker van wil zijn dat ze voldoende begeleiding 
kan bieden en dat voldoende geld beschikbaar is voor eten, 
overige basisbehoeften en vaste lasten. Later kan dit nog 
uitbreiden. Kort geleden is een pand gekraakt waar binnenkort 
alvast een paar vrouwen met hun kinderen terechtkunnen. De 
groep streeft naar een meer stabiele plek, hetzij in de vorm van 
huren of kopen, mogelijk in de vorm van legalisering van een 
gekraakt pand.
Margreet Jenezon
Hoe komt het eigenlijk dat vrouwen en kinderen in Nederland in 
de illegaliteit terechtkomen?
Bijvoorbeeld als ze naar Nederland vluchten en niet erkend 
worden als vluchteling. Deze vrouwen en hun kinderen hebben 
vaak te maken gehad met ernstige gewelds- of 
oorlogservaringen. Vrouwen worden minder snel als vluchteling 
geaccepteerd doordat hun politieke rol vaak minder serieus 
wordt genomen of niet wordt erkend, bv. omdat ze zorgtaken 
hadden of geen bewijzen hebben. Soms vindt sexespecifieke 
vervolging of indirecte vervolging (niet op henzelf gericht maar 
op bv. vader broer partner) plaats, dit wordt vaak niet erkend. 
Seksueel geweld dat sommigen hebben meegemaakt, wordt 
vaak gezien als privé-probleem niet als vervolging. Vaak 
vertellen vrouwen geweldservaringen niet zomaar aan 
Justitieambtenaren in Nederland. Sinds de nieuwe 
vreemdelingenwet kan deze informatie niet meer later ingebracht 
worden, bv. in een tweede asielprocedure, waardoor deze 
vrouwen en hun kinderen vrijwel geen kans hebben op legaal 
verblijf.
Mishandelde vrouwen wiens verblijfsvergunning afhankelijk is 
van die van hun man. Door hem te verlaten verliezen zij, en vaak 
ook hun kinderen, daarmee hun verblijfsvergunning. Ze hebben 
meestal geen recht op bijstand of legaal werk, waardoor ze niet 
in de reguliere opvang terechtkunnen, zoals de (meeste) Blijf van 
mijn Lijfhuizen. Alleen in een enkel geval kan bijstand en dus wel 
reguliere opvang geregeld worden.
Arbeidsmigranten, zoals 'domestic workers' die voor 
huishouden en kinderen zorgen van vele Nederlandse 
tweeverdienende stellen. Deze vrouwen komen hier soms 
tijdelijk om geld te verdienen of blijven hier voor altijd 'illegaal', al
dan niet met kinderen. Als ze gezond zijn, kunnen ze genoeg werk vinden,
zeker als ze Nederlands spreken en als ze een 'goede naam' hebben
opgebouwd. Pas als ze ziek worden, arbeidsongeschikt of oud en niet meer
kunnen werken, hebben ze een groot probleem.
Vrouwen op de vlucht voor familie in Nederland, Marokko of 
elders, bijvoorbeeld wegens ongehuwde zwangerschap. Deze 
vrouwen kunnen alleen zes weken voor en na de bevalling 
opvang krijgen. Daarvoor en daarna niet.
Slachtoffers van vrouwenhandel, naar Nederland gelokt met 
werkbeloften, gedwongen tot prostitutie. Zij hebben alleen 
tijdelijk recht op opvang als ze (nadenken over) aangifte doen 
tegen hun handelaar/pooier.
Kinderen kunnen illegaal zijn, terwijl hun ouders dat niet zijn, 
doordat hun ouders niet aan de strenge voorwaarden van 
gezinshereniging kunnen voldoen. Sommige van deze kinderen 
zijn geboren en getogen in Nederland. Vooral als ze 18 worden, 
wordt hun leven zwaar, ze kunnen niet meer naar school en 
alleen zwart werk zoeken.
Vrouwen die geen toestemming hebben gekregen voor verblijf 
bij hun partner, kinderen of andere familie terwijl ze toch hier 
willen wonen of elders niemand anders hebben. Soms verdient 
de partner te weinig voor legalisering of kunnen ze zelf niet de 
nodige documenten uit hun herkomstland krijgen, anderen 
kunnen niet terug naar hun land, tegenwoordig nodig voor een 
reguliere aanvraag (MVV-vereiste).
Vrouwen in procedure (2e asielverzoek, humanitair/medisch) die 
toch geen opvang krijgen. Hoewel velen tegenwoordig in de 
diverse gemeentelijke noodopvang terechtkunnen, vallen vele 
anderen buiten de boot. Ofwel omdat ze nog niet voldoen aan 
de criteria ofwel omdat in de gemeente waar ze op straat gezet 
zijn geen noodopvang is en de meeste gemeenten hanteren als 
criterium dat iemand daar op straat moet zijn gezet wil die 
persoon daar opvang kunnen krijgen.
 
NNP maakt valse start
Zaterdag 7 februari startte de Nieuwe Nationale Partij (NNP) 
een campagne over haar imago. AFA informeerde de 
zaalverhuurder waar de NNP bijeen wilde komen over de 
achtergrond van deze partij. De NNP was er vervolgens niet 
welkom. De landelijke campagne van de NNP tracht in een 
periode van 3 maanden de provincies Zeeland, Zuid-Holland, 
Overijssel, Noord-Holland en Friesland aan te doen. Het 
onderwerp: beeldvorming en imago. "Er wordt in de 
beeldvorming in de media veel te veel nadruk gelegd op hoe 
we eruit zien, op de bomberjacks en de legerkistjes. We 
willen politiek bewustzijn creëren onder onze aanhangers," 
aldus voorzitter van der Kooi. Florens van der Kooi heeft op het 
gebied van mode ontwikkeling een indrukwekkende achterstand 
van 50 jaar opgelopen. Bij hem, in tegenstelling tot een deel van 
zijn achterban, geen bomberjack, legerkisten en white power 
tekens. Maar hoe de NNP leden er ook uit zien, hun gevoerde 
politiek is er niet minder extreem om. De NNP, dat een 
opvolger van de verboden fascistische partij CP'86 is, wil het 
stemrecht voor 'vreemdelingen' intrekken en is voor de 
invoering van de doodstraf. 'Een onmiddellijke waterdichte 
immigratiestop' en 'het prefereren van remigratie boven 
integratie van alle volksvreemde elementen in onze 
volksgemeenschap' zijn twee andere veelzeggende standpunten 
van de NNP. "We hoeven geen racisten in ons hotel," was 
dan ook een logische reactie van Hotel Goes in Zeeland, nadat 
zij ontdekten wie er achter de hen nietszeggende afkorting NNP 
schuilgaat. Hotel Goes, dat onderdeel uitmaakt van het Van der 
Valk concern, maakt andere politieke keuzes dan het 
vervoersonderdeel van dit bedrijf. Op 25 oktober 2003 
vervoerde van der Valk leden van de NNP en Nieuw Rechts 
naar een anti pedofilie demonstratie in Amsterdam. Op 4 
november 2003 reisde een aantal aanhangers van deze partijen 
wéér in een Valk bus naar een bijeenkomst van het Vlaams Blok 
in Antwerpen. Wat de campagne over haar imago de NNP 
moet gaan opleveren is AFA onduidelijk. Sinds het relatieve 
succes bij de Rotterdamse gemeenteraadsverkiezingen (2 zetels 
in de deelgemeente Feijenoord) gaat het bergafwaarts met de 
NNP. Een demonstratie tegen een moskee op 8 maart 2003 
veroorzaakte een afsplitsing binnen de partij waardoor ze een 
zetel verloor. Er is hevige kritiek binnen de extreemrechtse 
beweging op hoe de partij naar haar leden en sympathisanten 
communiceert. Veel leden lopen over naar andere 
extreemrechtse splinterpartijen en bovendien sneeuwt het succes 
van Michiel Smits' NieuwRechts de NNP volledig onder. Maar 
de NNP kiest ervoor zich druk te maken over haar imago. Een 
illustrerend voorbeeld van hoe deze partij de verkeerde 
strategische keuzes maakt.
AFA Landelijk Secretariaat
Exit neonazi kazerne
Na bijna 3 jaar is er in november 2003 een einde gekomen aan 
de extreemrechtse vrijplaats 'De Kazerne' in Eindhoven (1). 
Eén dag voor de internationale Kristallnachtherdenking 
organiseerde de kazerne een antisemitisch concert. Om aan de 
enorme publiciteitsgolf, de politieke druk en een dreigende 
ontruiming die dit geplande concert te weeg bracht te ontkomen 
verliet extreemrechts het terrein. Hun geplande terugkomst is 
echter in het water gevallen.
Met het 'Rock gegen Z.O.G.' concert van 8 november 
jongsleden, waar de bands Oidoxie en Rassenhass hebben 
opgetreden, heeft de Kazerne zich onfortuinlijk in de vingers 
gesneden. De verontwaardiging over het concert, en het feit dat 
er een internationale ontmoetingsplaats voor neonazi's bestaat, is 
groot. Dit had aanhoudende interesse van lokale en landelijke 
media tot gevolg. Bovendien werd in de gemeenteraad en de 
Tweede Kamer aangedrongen op beëindiging van de situatie 
aldaar. 
AFA heeft met Alexander Sakkers, inmiddels een klein jaar de 
affaire in het geheel niet op de hoogte was van het bestaan van 
de Kazerne, een gesprek gevoerd over de kazerne. Sakkers: 
"Wat ik dacht toen ik hoorde over het concert? Mijn eerste 
reactie was 'dit moet niet kunnen'. Maar vervolgens hoor je 
als bestuurder de zaak netjes te laten onderzoeken. Toen ik 
constateerde dat ik formeel geen enkele positie had heb ik 
uiteindelijk besloten niet op te treden. Kijk, stel het geval 
dat ik het concert wel verboden had, dan had ik in het geval 
van een kort geding de zaak verloren. En als je zoiets 
verliest dan zou dat natuurlijk een grote ramp geweest zijn. 
Ik moet zeggen dat ik dit als mens met een forse tegenzin 
deed."
AFA: "Het verbaast me dat u pas bij het concert op de 
hoogte raakte van het bestaan van de kazerne. De gemeente 
is immers eigenaar. Daarnaast zit Eindhoven sowieso met 
een probleem. De gemeente herbergt een extreemrechtse 
groep die een 'nationalistische revolutie' nastreeft en hier 
ook naar handelt. Heeft de gemeente dan geen beleid 
ontwikkeld over hoe met de kazerne om te gaan?"
Sakkers: "Nou kijk ehh, over de eigendomskwestie. Hier is 
een misverstand over interpretatie. Feitelijk is de gemeente 
formeel eigenaar en heeft lang geleden het gebruik daarvan 
in erfpacht aan Defensie verstrekt. Dus dat betekent dat alle 
rechten over gebruik en dergelijke naar Defensie zijn 
gegaan. En dan praat je volgens mij al over heel lang 
geleden. In het algemeen lag de verantwoordelijk voor de 
kazerne dus bij hen. In feite heeft de gemeente daar geen 
positie in gehad."
AFA: "Het is voor het eerst dat er vanuit de gemeente een 
duidelijke uitspraak komt over de eigendomsverhoudingen. 
Waarom is dit nooit duidelijk verteld?"
Sakkers: "Ja, dat moet je mij niet vragen. Ik weet dat nu 
omdat ikzelf in de dossiers ben gedoken en omdat ik met 
Defensie rond de tafel zit over de toekomst van de Rebecque 
kazerne."
AFA: "Op 15 september hadden we een gesprek met een 
medewerker van de politie in Eindhoven. Op onze vraag 
waarom de gemeente zo onduidelijk doet over de 
eigendomsverhoudingen vertelde hij dat de gemeente haar 
werkelijke beleid verhult. Kort gezegd houdt het beleid 
volgens hem in dat de gebruikers van de kazerne vooral 
moeten blijven waar ze zitten. De overwegingen daarbij 
waren dat het terrein relatief ver uit de stad ligt en 
bovendien uitstekend te observeren is door 
inlichtingendiensten. Dit is in tegenspraak met wat u net 
beweert?"
Sakkers: "Dit verhaal plaats ik in de categorie lariekoek. Ik 
heb nergens van wie dan ook, noch van mijn 
ambtsvoorganger, noch ambtelijk, of van wethouders zoiets 
gehoord!"
AFA: "Dus deze ambtenaar vertelt ons leugens?" 
Sakkers: "Voor zover ik kan nagaan wel ja. Hoe mijn 
voorganger er over gedacht heeft moet je hem vragen. 
Misschien heeft hij wel afspraken gemaakt, dat weet ik niet, 
daar kan ik niet over oordelen."
AFA: "Dezelfde agent vertelde dat een aantal van de 
jongeren die zijn veroordeeld wegens het plegen van een 
brandaanslag op een islamitische basisschool in Eindhoven 
bezoekers van de kazerne waren. Officieel ontkent Justitie 
dit."
Sakkers: "Ik weet daar persoonlijk niks van. Als 
burgemeester kan ik niet reageren op uitlatingen van mijn 
ambtenaren."
Interne spanningen
Het interview met burgemeester Sakkers roept meer vragen op 
dan er beantwoord worden. Wat in elk geval duidelijk is, is dat 
de kazerne niet door toedoen van antiracistisch gemeentelijk 
beleid is verdwenen. Het werd extreemrechts simpelweg te heet 
onder de voeten, zij hebben de kazerne vrijwillig verlaten. 
Daardoor hebben zij hun vrijplaats wel erg makkelijk 
opgegeven. Naast druk van buitenaf kan de oorzaak van het 
vertrek ook worden gezocht in een andere hoek: interne 
spanningen. Binnen de Nationalistische Jongeren Brabant (NJB), 
die op de kazerne waren gevestigd, en de Nationale Beweging 
(NB), waar de NJB deel van uitmaakte, boterde het niet 
helemaal. Daags na het fatale concert lezen we op de website 
van de NB: "De aanhoudende meningsverschillen, binnen de 
NJB en met de Nationale Beweging, over de te volgen 
politieke lijn hebben op zaterdag 8 november 2003 haar 
hoogtepunt bereikt. Met de organisatie van en/of het 
meewerken aan het concert "Rock gegen Z.O.G." hebben 
enkele NJB leden de grens van het toelaatbare ruimschoots 
overschreden. De Nationale Beweging is van mening dat 
zulke concerten niet stroken met de nationalistische 
boodschap die wij willen uitdragen en uitermate 
contrarevolutionair uitpakken. Nationalisten zijn geen 
'rassenhaters' en al evenmin neonazi's. Met spijt in het hart 
nemen we daarom afstand van de NJB, alsook van de 
kazerne die ondertussen zo verbrand is dat wij geen 
mogelijkheid meer zien om er activiteiten in te laten 
doorgaan."
|  |   |  | 
Brigade M
Deze actie van de Nationale Beweging, waarvan de leider Tim 
Mudde tevens voorman van de extreemrechtse rockband 
Brigade M is, komt in een vreemd daglicht te staan wanneer je 
beseft dat Brigade M een jaar eerder samen met Oidoxie, één 
van de 'Rock gegen Z.O.G.' bands, heeft opgetreden in de 
kazerne. Vermoedelijk zag Mudde in de negatieve aandacht 
voor de kazerne zijn kans schoon om een ander conflict uit te 
spelen, en heeft hen zo uit de Nationale Beweging gegooid. 
Brigade M heeft op 22 december nog een 7" uitgebracht. In het 
nummer 'Ode aan De Kazerne' zingt deze band dat het daar zo 
fijn is geweest. Brigade M heeft naar eigen zeggen veel te 
danken aan de kazerne. Ze hebben er veel opgetreden en de 
videoclip van 'Eigen Volk Eerst' is er opgenomen. Blijkbaar 
hebben de muzikanten van Brigade M de krakersmoed nog niet 
verloren. De opbrengst van de 7" is bestemd voor toekomstige 
nationalistische kraakprojecten in Nederland.
Tactiek
Een aantal maanden na het vertrek uit de kazerne verschijnt er 
een bericht op het nazistische internetforum Stormfront. Hieruit 
blijkt dat het vertrek van de kazerne een tactische zet is 
geweest. Zij trachtten de gemeente, die een onderscheid maakt 
tussen extreemrechtse en neutrale krakers op het terrein, om de 
tuin te leiden. "Door de druk die op de kazerne stond, en de 
kans dat we er uit gegooid zouden worden hadden we 
besloten om voor het goed van andere (officieel niet-
politieke) krakers te zorgen dat we er niet uitgegooid 
zouden worden en hebben we onze panden ontruimt. Het 
was ons idee dat als iedereen het idee had dat we weg 
waren, we weer terug erin konden trekken. De kans dat die 
andere panden gekraakt zouden worden door anderen was 
er niet omdat die andere er dus nog zaten." Helaas ging voor 
de NJB deze vlieger niet op. De 'neutrale' krakers bewonen 
nog steeds het terrein maar alle resterende gebouwen op het 
terrein zijn gesloopt en niet meer bruikbaar. De NJB heeft zich 
vervolgens wegens de bezoedelde naam en het lage ledenaantal 
opgeheven. De drie 'neutrale' krakers, die nog op het terrein 
wonen zijn niet zo neutraal zoals ze zelf beweren. Zeker een van 
hen is vanaf het begin betrokken geweest bij de kraakactie en lid 
geweest van de NJB. Zij was samen met een andere kazerne 
bewoner aanwezig op een gemeentelijke commissievergadering 
waar de kazernekwestie werd besproken. De huidige bewoners van de 
kazerne beweren niet politiek te zijn maar toch vind een aantal 
van hen het jammer dat de NJB weg is. 'Sinds zij weg zijn 
moeten we nu in ons eentje alle ongenodigde gasten van het 
terrein jagen', aldus een huidige bewoner. Dat zij mensen 
wegjagen komt burgemeester Sakkers goed uit. 'Wij hebben 
afspraken met ze gemaakt. Zij hebben ook een stukje 
waakhond functie'.
Brandstichtingen
Enige tijd na het ontstaan van de kazerne kregen panden van 
linkse groeperingen en personen last van vernielingen, 
bedreigingen en pesterijen. Er werden vernielingen aangericht bij 
de gebouwen van de Jongerenbond en het Vredesburo. 
Antiracistische activisten werden thuis lastig gevallen en 
geïntimideerd. Ook werd afval in brievenbussen gestopt, 
racistische leuzen op muren geklad, banden lek gestoken en 
werd er via brievenbussen naar binnen gepist. Het laatste jaar 
was er al sprake van een afname van dergelijke activiteiten maar 
met het verdwijnen van de kazerne leken de intimidaties te zijn 
gestopt. Zaterdagochtend 19 januari werden rond half 6 op drie 
plaatsen in de stad auto's in brand gestoken. De auto's stonden 
allemaal regelmatig bij het voormalig kraakpand in zelfbeheer 
Burgers geparkeerd. Volgens de gedupeerden is dat de reden 
dat hun auto's in de brand zijn gestoken. Zij denken dat de 
brandstichtingen doelgerichte acties waren, afkomstig uit 
extreemrechtse hoek. Ook Patrick van der Voort, lid van de 
antiracistische Jongerenbond acht de kans zeker niet uitgesloten 
dat neonazi's achter de brandstichting zitten. "Ze zijn er zeker 
toe in staat", zegt hij."Er lopen er een paar rond die 
duidelijk gefrustreerd zijn." Er bestaat het vermoeden dat de 
brandstichtingen een reactie zijn op de 'culturele kraakactie'. 
Deze kraakactie werd een dag nadat extreemrechts de kazerne 
verliet uitgevoerd door linkse krakers. Zij zagen in de lege 
extreemrechtse vrijplaats mogelijkheden om kunstprojecten te 
realiseren. Deze actie werd echter door de Marechaussee in de 
kiem gesmoord. Wellicht zitten de mensen van de kazerne 
achter de brandstichtingen. Dan richten zij zich niet meer op de 
opbouw van hun eigen beweging maar op intimidatie van hun 
vermeende politieke tegenstanders. AFA beseft zich dat met het 
verdwijnen van de extreemrechtse vrijplaats de personen achter 
de vrijplaats nog steeds bestaan. Een aantal van hen zal zeker 
doorgaan met het voeren van een nationalistische en fascistische 
politiek. Een politiek die ongelijkwaardigheid van mensen 
centraal stelt, haat zaait en oproept tot geweld tegen 
minderheden en politieke tegenstanders. AFA blijft deze politiek 
bestrijden. Ongeacht of deze politiek in kraakpanden, 
huurwoningen of op straat gevoerd wordt.
AFA Landelijk Secretariaat