 | Verdonks verwijderingsplannen |
Margreet Jenezon
Helder, flitsend, doortastend. Verdonk komt eindelijk eens met
concrete oplossingen. Het idee om uitgeprocedeerde
vluchtelingen in vertrekcentra te plaatsen, wordt gepresenteerd
als iets verrassends, iets nieuws. Maar waarom komt het verhaal
me dan zo bekend voor?
Een nieuwe naam, en weer een flop
Vertrekcentra. Die komen er nu naast de AC's, OC's, AZC's,
nog wat andere opvangcentra, de PI's en HvB's, een AMA-
campus en twee nieuwe uitzetcentra. Die laatsten zijn bedoeld
om mensen op te sluiten die snel kunnen vertrekken. De andere
gevangenissen voor mensen die lekker wat maanden langer
kunnen vastzitten. Er gaan hardnekkige geruchten als zouden in
de uitzetcentra alleen maximaal vier weken mensen worden
opgesloten en in de andere gevangenissen maximaal zes
maanden. Maar voor beiden geldt dat mensen voor onbepaalde
tijd vastgezet kunnen worden. Dat kan dus ook veel langer dan
zes maanden zijn, vooral als mensen zogenaamd niet meewerken
aan hun eigen uitzetting. De gevangenissen bestaan alweer een
tijdje (ruim tien jaar) en zijn nog niet afgeschaft ondanks de vele
kritiek op proportionaliteit, effectiviteit en inhumaniteit. Volgens
onderzoekers van de Tilburgse Universiteit zou maar 35% van de mensen die
in vreemdelingenbewaring gesteld worden, uitgezet worden. De AMA-campussen
(1) hebben al zoveel problemen en kritiek gekregen dat er inmiddels een
campus gesloten is. Het is alleen nog wachten op de andere. De
uitzetcentra bestaan nog niet zo lang, eentje is nog niet officieel
geopend, er is al veel kritiek op gekomen. Hun levensduur is nog
onduidelijk. Vertrekcentra zijn nog niet gebouwd. Ze worden gebracht als
nieuwe oplossing.
Hoe kom je van ze af?
Nederland heeft het goed voor elkaar. Vluchtelingen komen al
minder, kunnen ze eigenlijk nog wel vluchten? Als ze het halen,
krijgen ze vrijwel nooit meer asiel. Andere vormen van
immigratie worden moeilijker gemaakt of zijn onmogelijk. Nu zit
Nederland alleen nog met het probleem van de mensen die hier
illegaal weten te komen of illegaal gemaakt worden nadat ze
uitgeprocedeerd zijn geraakt. Hoe kom je van die mensen af? Al
een tijd wordt een ontmoedigingsbeleid gevoerd. Mensen die
afgewezen zijn, worden op straat gezet, anderen zijn nooit tot
enige voorziening toegelaten, maar hebben toch het lef hier te
blijven, met weer anderen is tevergeefs geprobeerd hen het land
uit te zetten, ook zij belanden weer op straat. Zij worden
uitgerookt, het leven wordt hen zo moeilijk mogelijk gemaakt, in
de hoop dat ze vanzelf zullen vertrekken. Zij hebben geen
mogelijkheid legaal in eigen levensonderhoud te voorzien.
Hulporganisaties kunnen het niet meer echt opvangen en
gemeenten beginnen meer en meer te klagen. Ze begonnen zelfs
overal noodopvangcentra op te richten voor mensen die door de
landelijke overheid op straat zijn gezet, burgers voelden zich
betrokken, gemeenten werden burgerlijk ongehoorzaam.
Verwijdercentrum
De enige manier om daar een einde aan te maken was te komen
met een helder flitsend doortastend plan. Met concrete
oplossingen. Zo dacht Verdonk. Maar misschien omdat ze nog
niet zo lang in het veld zit, wist ze niet dat er al eens eerder zo'n
soort oplossing gepresenteerd was: het Verwijdercentrum Ter Apel. Dat zou
destijds (1996) het sluitstuk van het Nederlandse asielbeleid zijn.
Afwijzen dat konden we nu wel, maar aan verwijderen ontbrak het ons nog.
Vandaar een speciaal centrum met deskundigen die poogden asielzoekers zo
ver te krijgen dat ze meewerkten aan eigen vertrek. Urenlange gesprekken
en verhoren vonden dagelijks met mensen plaats. Presentaties bij
ambassades maar daarnaast ook pogingen mensen zelf id- bewijzen uit hun
land te laten krijgen om het de ambassades wat makkelijker te maken. Het
Verwijdercentrum werd een Grote Flop. Minder dan tien procent van de
mensen bleek verwijderbaar. Uitgeprocedeerden kregen een oproep: meld je
in VC Ter Apel. Uiteraard was er een grote groep die zich gewoon niet ging
melden. Omdat het een open centrum was, gingen anderen er pas later
vandoor. Van de mensen die wel gingen en bleven, waren er velen waarvan
Justitie zei dat ze niet meewerkten aan hun eigen verwijdering, terwijl ze
zelf vonden van wel. Die mensen belandden uiteindelijk ook op straat.
'Buiten schuld'
De minister zegt nu dat mensen in de vertrekcentra die 'buiten
hun schuld' niet kunnen vertrekken een verblijfsvergunning
krijgen. Dat was toen ook al een mogelijkheid. Maar er rezen
continu meningsverschillen over de vraag of iemand al dan niet
meewerkte aan de eigen verwijdering, aan het vaststellen van
identiteit en nationaliteit en het verkrijgen van reisdocumenten
van de ambassade. Volgens Verdonk kwam dat omdat mensen
vroeger (tot nu toe) niet helemaal tot binnen de ambassade
begeleid werden zodat soms onduidelijk was wat er zich binnen
afspeelde. Daar heb ik echter nog nooit iets van gehoord.
Mensen werden juist vaak onder dwang meegenomen dus
moest er wel iemand mee naar binnen. Ook toen al was men
uiteraard heel nieuwsgierig naar wat er zich binnen afspeelde en
wilde men er op toezien dat er geen tegendraads gedrag zou
plaatsvinden. Dus er werd natuurlijk al zoveel mogelijk controle
uitgeoefend. Wel speelde mee dat de begeleider soms de taal
niet sprak en het dus niet kon horen als de vluchteling stiekem
tegen het ambassadepersoneel zei: ik wil niet terug hoor. Of
andersom, als het ambassadepersoneel zei: "denk maar niet dat
wij je terugwillen, jij vuile verrader". Ook mogelijk was het,
zoals ik van 'iemand' hoorde over 'een ambassade' (liever wil ik
geen namen noemen), dat mensen zich gewoon gezellig lieten
presenteren bij de ambassade, dus meewerkten aan alles. Maar
een paar dagen later stuurden ze een vriendje langs die
ambassade met wat smeergeld en het verzoek: geef maar geen
reisdocument voor die en die meneer. Er zijn ambassades die
alleen maar soms meewerken, als ze zin hebben, of alleen als
mensen vrijwillig teruggaan.
Bewijslast
Er zal natuurlijk een groep zijn die nu volgens het 'buiten schuld'
criterium een verblijfsvergunning krijgt. Mogelijk wordt die
groep wat groter nu het serieuzer wordt aangepakt (zoals toen
ook al). Er zal net als toen een grote groep zijn waarover de
meningen verdeeld blijven: werken ze nou mee of niet? Hoe
bewijs je dat je wel degelijk je ware identiteitsgegevens hebt
gegeven bij de ambassade, en hoe bewijst Justitie dat dit niet zo
is? De bewijslast ligt bij de vluchteling. Er zal een nog grotere
groep zijn, die net als bij Ter Apel het geval was, bij voorbaat
het risico niet wil nemen en zich nooit vrijwillig bij een VC zal
melden, of op een of andere manier meewerken aan het eigen
vertrek. Anders dan vroeger met het Verwijdercentrum het
geval was, wil Verdonk nu dat gemeenten het vervoer gaan
regelen vanuit de AZC's, woningen, noodopvang, met busjes
naar de Vertrekcentra toe. Weer een leuke klus voor de
gemeenten erbij. Gelukkig zitten op gemeenteniveau veel mensen
die niet wensen mee te werken aan deze plannen. Maar ook
klinken er alweer veel geluiden van mensen die menen nu toch
het democratisch besloten beleid uit te moeten voeren, ook al
hadden ze eerst grote bezwaren. Verdonk heeft met de VNG en
grote steden een deal gesloten. De gemeenten wordt het
makkelijker gemaakt. Ze hoeven nu niet meer mensen uit hun
woningen op straat te gooien maar ze mogen de mensen nu naar
vertrekcentra brengen. Lekker ver weg van de betrokken buren,
klasgenoten en boze burgers.
Beschaving
Waar alleen te weinig aan gedacht wordt, denk ik, is dat vele
mensen niet willen gaan en voordat ze naar de vertrekcentra
zullen moeten gaan al zelf vertrekken naar de straat. Volgens de
minister is het dan hun eigen verantwoordelijkheid. Dat ze dan
zichzelf niet legaal in leven kunnen houden, dat ze geen hulp
kunnen krijgen van de overbelaste hulpverlening, is hun
probleem. Maar het probleem is dat het niet alleen hun probleem
zal blijven. Het wordt vanzelf weer Verdonks probleem. Als de
gemeenten zich weer gaan roeren als ze opnieuw (of nog steeds
en nog meer) geconfronteerd worden met grote groepen
dakloze vreemdelingen zonder recht op voorzieningen. Wat
zullen zij dan kunnen doen? Opnieuw noodopvang beginnen?
Maar de huidige zit alweer propvol. Het gaat op een gegeven
moment uit de hand lopen, dat is nu al zo. Het verschil is dat het
dan echt eigen schuld dikke bult is, want we hadden toch een
oplossing voor deze mensen. Als ze daar zelf niet aan
meewerken, ja dan houdt het op. Dan houdt het ook op, het
was al opgehouden, met ons beschaafde stadsleven. Meer en
meer mensen creperen van ziekte of honger op straat. Nu al zijn
oude mensen, zieke mensen, psychisch gestoorde mensen,
kinderen en baby's aan de straat overgeleverd. Straks kunnen
we daar onze ogen niet meer voor sluiten. Het wordt nog extra
pijnlijk doordat we dan de identificatieplicht hebben, als redder
in de nood (nu al bij de Eerste kamer). Mensen zonder papieren
kunnen daarmee makkelijk opgepakt worden en voor
onbepaalde tijd opgesloten. Van hen belandt weer 65% op
straat, na maandenlange opsluiting. De mensen die hen helpen,
worden ook opgesloten want hulp aan illegalen wordt strafbaar.
Ik denk Verdonk, dat je een helder flitsend doortastend plan
hebt bedacht. Maar of het realistisch is en effectief? En hoe het
met onze beschaafde samenleving afloopt?