|  | Verdonks verwijderingsplannen | 
Margreet Jenezon
Helder, flitsend, doortastend. Verdonk komt eindelijk eens met 
concrete oplossingen. Het idee om uitgeprocedeerde 
vluchtelingen in vertrekcentra te plaatsen, wordt gepresenteerd 
als iets verrassends, iets nieuws. Maar waarom komt het verhaal 
me dan zo bekend voor?
Een nieuwe naam, en weer een flop
Vertrekcentra. Die komen er nu naast de AC's, OC's, AZC's, 
nog wat andere opvangcentra, de PI's en HvB's, een AMA-
campus en twee nieuwe uitzetcentra. Die laatsten zijn bedoeld 
om mensen op te sluiten die snel kunnen vertrekken. De andere 
gevangenissen voor mensen die lekker wat maanden langer 
kunnen vastzitten. Er gaan hardnekkige geruchten als zouden in 
de uitzetcentra alleen maximaal vier weken mensen worden 
opgesloten en in de andere gevangenissen maximaal zes 
maanden. Maar voor beiden geldt dat mensen voor onbepaalde 
tijd vastgezet kunnen worden. Dat kan dus ook veel langer dan 
zes maanden zijn, vooral als mensen zogenaamd niet meewerken 
aan hun eigen uitzetting. De gevangenissen bestaan alweer een 
tijdje (ruim tien jaar) en zijn nog niet afgeschaft ondanks de vele 
kritiek op proportionaliteit, effectiviteit en inhumaniteit. Volgens
onderzoekers van de Tilburgse Universiteit zou maar 35% van de mensen die
in vreemdelingenbewaring gesteld worden, uitgezet worden. De AMA-campussen
(1) hebben al zoveel problemen en kritiek gekregen dat er inmiddels een
campus gesloten is. Het is alleen nog wachten op de andere. De
uitzetcentra bestaan nog niet zo lang, eentje is nog niet officieel
geopend, er is al veel kritiek op gekomen. Hun levensduur is nog
onduidelijk. Vertrekcentra zijn nog niet gebouwd. Ze worden gebracht als
nieuwe oplossing.
Hoe kom je van ze af?
Nederland heeft het goed voor elkaar. Vluchtelingen komen al 
minder, kunnen ze eigenlijk nog wel vluchten? Als ze het halen, 
krijgen ze vrijwel nooit meer asiel. Andere vormen van 
immigratie worden moeilijker gemaakt of zijn onmogelijk. Nu zit 
Nederland alleen nog met het probleem van de mensen die hier 
illegaal weten te komen of illegaal gemaakt worden nadat ze 
uitgeprocedeerd zijn geraakt. Hoe kom je van die mensen af? Al 
een tijd wordt een ontmoedigingsbeleid gevoerd. Mensen die 
afgewezen zijn, worden op straat gezet, anderen zijn nooit tot 
enige voorziening toegelaten, maar hebben toch het lef hier te 
blijven, met weer anderen is  tevergeefs geprobeerd hen het land 
uit te zetten, ook zij belanden weer op straat. Zij worden 
uitgerookt, het leven wordt hen zo moeilijk mogelijk gemaakt, in 
de hoop dat ze vanzelf zullen vertrekken. Zij hebben geen 
mogelijkheid legaal in eigen levensonderhoud te voorzien. 
Hulporganisaties kunnen het niet meer echt opvangen en 
gemeenten beginnen meer en meer te klagen. Ze begonnen zelfs 
overal noodopvangcentra op te richten voor mensen die door de 
landelijke overheid op straat zijn gezet, burgers voelden zich 
betrokken, gemeenten werden burgerlijk ongehoorzaam.
Verwijdercentrum
De enige manier om daar een einde aan te maken was te komen 
met een helder flitsend doortastend plan. Met concrete 
oplossingen. Zo dacht Verdonk. Maar misschien omdat ze nog 
niet zo lang in het veld zit, wist ze niet dat er al eens eerder zo'n
soort oplossing gepresenteerd was: het Verwijdercentrum Ter Apel. Dat zou
destijds (1996) het sluitstuk van het Nederlandse asielbeleid zijn.
Afwijzen dat konden we nu wel, maar aan verwijderen ontbrak het ons nog.
Vandaar een speciaal centrum met deskundigen die poogden asielzoekers zo
ver te krijgen dat ze meewerkten aan eigen vertrek. Urenlange gesprekken
en verhoren vonden dagelijks met mensen plaats. Presentaties bij
ambassades maar daarnaast ook pogingen mensen zelf id- bewijzen uit hun
land te laten krijgen om het de ambassades wat makkelijker te maken. Het
Verwijdercentrum werd een Grote Flop. Minder dan tien procent van de
mensen bleek verwijderbaar. Uitgeprocedeerden kregen een oproep: meld je
in VC Ter Apel. Uiteraard was er een grote groep die zich gewoon niet ging
melden. Omdat het een open centrum was, gingen anderen er pas later
vandoor. Van de mensen die wel gingen en bleven, waren er velen waarvan
Justitie zei dat ze niet meewerkten aan hun eigen verwijdering, terwijl ze
zelf vonden van wel. Die mensen belandden uiteindelijk ook op straat.
'Buiten schuld'
De minister zegt nu dat mensen in de vertrekcentra die 'buiten 
hun schuld' niet kunnen vertrekken een verblijfsvergunning 
krijgen. Dat was toen ook al een mogelijkheid. Maar er rezen 
continu meningsverschillen over de vraag of iemand al dan niet 
meewerkte aan de eigen verwijdering, aan het vaststellen van 
identiteit en nationaliteit en het verkrijgen van reisdocumenten 
van de ambassade. Volgens Verdonk kwam dat omdat mensen 
vroeger (tot nu toe) niet helemaal tot binnen de ambassade 
begeleid werden zodat soms onduidelijk was wat er zich binnen 
afspeelde. Daar heb ik echter nog nooit iets van gehoord. 
Mensen werden juist vaak onder dwang meegenomen dus 
moest er wel iemand mee naar binnen. Ook toen al was men 
uiteraard heel nieuwsgierig naar wat er zich binnen afspeelde en 
wilde men er op toezien dat er geen tegendraads gedrag zou 
plaatsvinden. Dus er werd natuurlijk al zoveel mogelijk controle 
uitgeoefend. Wel speelde mee dat de begeleider soms de taal 
niet sprak en het dus niet kon horen als de vluchteling stiekem 
tegen het ambassadepersoneel zei: ik wil niet terug hoor. Of 
andersom, als het ambassadepersoneel zei: "denk maar niet dat 
wij je terugwillen, jij vuile verrader". Ook mogelijk was het, 
zoals ik van 'iemand' hoorde over 'een ambassade' (liever wil ik 
geen namen noemen), dat mensen zich gewoon gezellig lieten 
presenteren bij de ambassade, dus meewerkten aan alles. Maar 
een paar dagen later stuurden ze een vriendje langs die 
ambassade met wat smeergeld en het verzoek: geef maar geen 
reisdocument voor die en die meneer. Er zijn ambassades die 
alleen maar soms meewerken, als ze zin hebben, of alleen als 
mensen vrijwillig teruggaan.
Bewijslast
Er zal natuurlijk een groep zijn die nu volgens het 'buiten schuld' 
criterium een verblijfsvergunning krijgt. Mogelijk wordt die 
groep wat groter nu het serieuzer wordt aangepakt (zoals toen 
ook al). Er zal net als toen een grote groep zijn waarover de 
meningen verdeeld blijven: werken ze nou mee of niet? Hoe 
bewijs je dat je wel degelijk je ware identiteitsgegevens hebt 
gegeven bij de ambassade, en hoe bewijst Justitie dat dit niet zo 
is? De bewijslast ligt bij de vluchteling. Er zal een nog grotere 
groep zijn, die net als bij Ter Apel het geval was, bij voorbaat 
het risico niet wil nemen en zich nooit vrijwillig bij een VC zal 
melden, of op een of andere manier meewerken aan het eigen 
vertrek. Anders dan vroeger met het Verwijdercentrum het 
geval was, wil Verdonk nu dat gemeenten het vervoer gaan 
regelen vanuit de AZC's, woningen, noodopvang, met busjes 
naar de Vertrekcentra toe. Weer een leuke klus voor de 
gemeenten erbij. Gelukkig zitten op gemeenteniveau veel mensen 
die niet wensen mee te werken aan deze plannen. Maar ook 
klinken er alweer veel geluiden van mensen die menen nu toch 
het democratisch besloten beleid uit te moeten voeren, ook al 
hadden ze eerst grote bezwaren. Verdonk heeft met de VNG en 
grote steden een deal gesloten. De gemeenten wordt het 
makkelijker gemaakt. Ze hoeven nu niet meer mensen uit hun 
woningen op straat te gooien maar ze mogen de mensen nu naar 
vertrekcentra brengen. Lekker ver weg van de betrokken buren, 
klasgenoten en boze burgers.
Beschaving
Waar alleen te weinig aan gedacht wordt, denk ik, is dat vele 
mensen niet willen gaan en voordat ze naar de vertrekcentra 
zullen moeten gaan al zelf vertrekken naar de straat. Volgens de 
minister is het dan hun eigen verantwoordelijkheid. Dat ze dan 
zichzelf niet legaal in leven kunnen houden, dat ze geen hulp 
kunnen krijgen van de overbelaste hulpverlening, is hun 
probleem. Maar het probleem is dat het niet alleen hun probleem 
zal blijven. Het wordt vanzelf weer Verdonks probleem. Als de 
gemeenten zich weer gaan roeren als ze opnieuw (of nog steeds 
en nog meer) geconfronteerd worden met grote groepen 
dakloze vreemdelingen zonder recht op voorzieningen. Wat 
zullen zij dan kunnen doen? Opnieuw noodopvang beginnen? 
Maar de huidige zit alweer propvol. Het gaat op een gegeven 
moment uit de hand lopen, dat is nu al zo. Het verschil is dat het 
dan echt eigen schuld dikke bult is, want we hadden toch een 
oplossing voor deze mensen. Als ze daar zelf niet aan 
meewerken, ja dan houdt het op. Dan houdt het ook op, het 
was al opgehouden, met ons beschaafde stadsleven. Meer en 
meer mensen creperen van ziekte of honger op straat. Nu al zijn 
oude mensen, zieke mensen, psychisch gestoorde mensen, 
kinderen en baby's aan de straat overgeleverd. Straks kunnen 
we daar onze ogen niet meer voor sluiten. Het wordt nog extra 
pijnlijk doordat we dan de identificatieplicht hebben, als redder 
in de nood (nu al bij de Eerste kamer). Mensen zonder papieren 
kunnen daarmee makkelijk opgepakt worden en voor 
onbepaalde tijd opgesloten. Van hen belandt weer 65% op 
straat, na maandenlange opsluiting. De mensen die hen helpen, 
worden ook opgesloten want hulp aan illegalen wordt strafbaar. 
Ik denk Verdonk, dat je een helder flitsend doortastend plan 
hebt bedacht. Maar of het realistisch is en effectief? En hoe het 
met onze beschaafde samenleving afloopt?