alert!De mystieke vrienden van een spiritueel blad

P. Zomers

Sinds 1999 is op de schappen van de betere tijdschrifthandel het spirituele blad Religie en Mystiek te vinden. In haar vierjarig bestaan heeft dit tijdschrift een zeer bedenkelijke reputatie opgebouwd doordat het alle ruimte geeft aan lieden met extreemrechtse ideeën.

Deel 1

Het tweemaandelijks tijdschrift Religie en Mystiek behandelt volgens eigen zeggen het geloof in de breedste zin van het woord. Het wil mensen nieuwe inzichten geven over Het Geloof om het onderlinge respect te bevorderen. Het blad sluit daarbij niets uit en volgens hoofdredacteur Walter Siepman wenst Religie en Mystiek zichzelf hierin geen beperkingen op te leggen. Naast artikelen over conventionele geloofsrichtingen zoals het christendom, de islam en oosterse religies, biedt het blad een keur aan artikelen over andere levensfilosofiën zoals wicca (hekserij), heidendom (het geloof in pré-christelijke oerreligies), satanisme en allerlei new age gedachtegoed. Het blad heeft een uitgebreide rubriek met boekrecensies van religieuze en spirituele boeken en sinds december 2002 ligt er elke drie maanden in 1.150 boekwinkels in Nederland de 'Religie en Mystiek Courant der Boeken ende Spiritualiteit'. Religie en Mystiek onderhoudt op internet een professionele website met discussieforum en alles wijst erop dat de medewerkers van het blad van plan zijn er voor te zorgen dat Religie en Mystiek een invloedrijk tijdschrift wordt in spiritueel Nederland. Met haar grote verscheidenheid aan artikelen over religie en spiritualiteit hoopt de redactie van het blad zoveel mogelijk gelovigen te bereiken, welke religie, sekte of overtuiging ook aangehangen wordt. Slechts mensen en ordes die mentaal of fysiek geweld prediken worden volgens de redactie uitgesloten van het blad. Door zich zo breed open te stellen voor allerlei overtuigingen loopt Religie en Mystiek natuurlijk het risico dat, bewust of onbewust, ook aan auteurs met bedenkelijke ideologiën ruimte wordt geboden. Dat gevaar werd blijkbaar ook in eerste instantie door de redactie onderkend want de new age-watchers van de onderzoeksgroep SIMPOS (Stichting Informatie over Maatschappelijke Problemen rond Occulte Stromingen) krijgen de mogelijkheid om hun kritische bijdragen in Religie en Mystiek te publiceren (1). Alle goede bedoelingen ten spijt blijkt de redactie van Religie en Mystiek echter niet erg ontvankelijk voor de waarschuwingen van SIMPOS. Vanaf de eerste nummers publiceert het blad artikelen met een bedenkelijke inhoud of van bedenkelijke auteurs. SIMPOS beëindigd na het derde nummer dan ook haar medewerking aan het blad. Dat een kritische visie op ideeën en 'geloven' binnen het spectrum waarover Religie en Mystiek publiceert hard nodig is bewijst het blad in vrijwel elk nummer.

Respect en verdraagzaamheid
"Religie en Mystiek wil geen overtuigingen opleggen, maar de lezer een handreiking doen om de eigen vrije keuze te maken," aldus hoofdredacteur Siepman. Om de lezer te laten kiezen biedt het blad: "een smeltkroes aan overtuigingen, die regelmatig met elkaar botsen". Opvallend in Religie en Mystiek is dan ook de grote verscheidenheid aan gangbare, tegengestelde en afwijkende denkbeelden die zonder verder commentaar naast elkaar worden gepubliceerd. Zo krijgen bijvoorbeeld orthodoxe christenen de ruimte om hun ideeën kenbaar te maken en publiceert het redactielid Conrad in zijn vaste rubriek Conrads Cult Corner allerlei informatie over occultisme en satanisme. Het blad geeft haar auteurs alle ruimte om orthodoxe en soms bizarre overtuigingen onder de aandacht te brengen. Vooral heidenen en satanisten blijken er vreemde ideeën op na te houden, maar ook andere gelovigen laten zich niet onbetuigd. In een interview met Religie en Mystiek treurt christen R.H. Matzken van de vereniging Bijbel en Onderwijs, dat er in Nederland door de multiculturele samenleving teveel aandacht is voor de islam. Hij voelt zich daardoor als christen achtergesteld. Verongelijkt zegt hij: "We zouden wel willen dat in Saudi Arabië, Afghanistan en Pakistan het christendom net zoveel aandacht zou krijgen als de islam in Nederland. In Nederland zijn we zo tolerant, dat we erin doorgeschoten zijn. Je leest het dagelijks in de krant en de regering wordt er danig mee geconfronteerd te nuanceren in een multiculturele samenleving". Als orthodox christen is hij natuurlijk tegen abortus: "Wij vinden het een ernstige zaak hoe een Nederlandse abortusboot naar het katholieke Ierland gaat om daar ongewenst zwangere vrouwen te helpen". In plaats van het door Religie en Mystiek beoogde respect voor elkaars overtuiging predikt Matzken homohaat en dreigt hij met hel en verdoemenis: "Homoseksualiteit: de grootste onzin die er is, waar wij ons beslist niet in kunnen vinden. Aids: grote ontkenning, een straf en gevolg van het niet in acht nemen van Gods geboden waar de oorzaken van worden ontkend. Abortus: geen enkel mens, zowel man als vrouw, heeft het recht om kinderen te doden. Of het nu in de buik leeft als foetus of daarbuiten als baby of kind, levensonderbreking is geen recht van de mens. Een postnatale depressie van een vrouw wordt alleen maar groter als naderhand gezegd wordt door de psycholoog dat een abortus helemaal niet erg is". Matzken kan geen begrip opbrengen voor mensen met een andere levensovertuiging zoals wica en heeft zijn eigen ideeën over de plaats van de vrouw in de samenleving: "Heel wat feministen zijn heksen die daarin de ultieme bevrijding vinden van iedere vorm van het gezag. In Genesis 3 staat de rol van de vrouw beschreven, en de vrouw is er tot hulp van de man en voor het moederschap, waarbij de wereld voor haar open moet staan als zij capaciteiten heeft. De man moet de aarde bewerken (uit-functie) en de vrouw heeft de moederrol en de verzorgende taak (in-functie). De moderne wicca's zijn vrouwen die hun toevlucht nemen tot de hekserij, waarmee zij over de man heersen en hun relatie met de natuur uitbuiten". Deze christelijke mening botst natuurlijk met de overtuiging van wicca's, precies wat de redactie beoogt om de lezer te kunnen laten kiezen. De Amerikaanse heks Phyllis Curott houdt ook wel van dat botsen. Op de vraag aan haar of er naast wicca ook plek is voor de islam, christendom en boedhisme antwoord zij: "Zeker niet voor de islam, die is te vrouwonvriendelijk". Totaal voorbijgaand aan de vele stromingen binnen de islam, van orthodox tot vrijzinnig, generaliseert Curott er vrolijk op los: "...maar de vrouw heeft in elk geval een ondergeschikte rol in islamitische landen en daar is wicca een groot tegenstander van". De redactie van Religie en Mystiek vindt dat het kennis nemen van verschillende denkwerelden leidt tot een verrijking van de eigen denkwereld en onderling respect. Maar de auteurs van de hier geciteerde bijdragen prediken alleen maar onverdraagzaamheid die niet leidt tot verrijking en begrip maar slechts tot verschraald denken en polarisatie. Een andere grondgedachte van het blad is dat in alle geloofsrichtingen waarheden te vinden zijn, die van nut kunnen zijn voor ieder mens. Dat maakt nieuwsgierig. Kunnen er nuttige zaken geleerd worden van de waarheden in Religie en Mystiek ?

Ariërs en Germanen
Het blad presenteert fantastische fabels over de verdwenen rijken van Atlantis, Lemurië, Thule en allerlei theoriën over opkomst en verval van rassen en culturen. Het Arische ras speelt daarbij vaak een vooraanstaande rol. Volgens deze theorieën stichtten Ariërs hoogstaande beschavingen in Europa, Noord-Afrika, Centraal en Oost-Azië en verborgen ze hun esoterische leer in de Himalaya. De basis voor deze rassenleer en Arische geschiedenis is onder meer gelegd door de theosofe Helena P. Blavatsky en de antroposoof Rudolf Steiner. Vooral hun theorieën over wortelrassen zijn de laatste decennia aan veel kritiek blootgesteld. In feite is het begrip Arisch een taalkundige term voor Indogermaanse talen. Sinds nazi-Duitsland het gebruikte als rasaanduiding voor 'niet-joods' is het een beladen begrip. Vandaag de dag zien neonazi's Ariërs nog steeds als een uitverkoren ras met een goddelijke afkomst en bestemming. Terecht roept het begrip Ariër bij veel mensen nog steeds negatieve associaties op en er past dan ook terughoudendheid bij het gebruik van deze term. De auteurs in Religie en Mystiek laten zich niet hinderen door deze geschiedenis en gebruiken het begrip Ariër als rasaanduiding regelmatig. Ook de vooroorlogse rassenleer van theosofen en antroposofen wordt in Religie en Mystiek nog steeds beleden. Zo schrijft medewerker Roy: "Toch stierf het Atlantische ras langzaam uit om te worden vervangen door het Arische" en "De evolutie van de mensheid kan worden onderverdeeld in zeven hoofdrassen en momenteel zijn wij het vijfde. De vierde was Atlantis, daarvoor Lemurië, Hyperborea en de zelfgeborenen". Het was een bont gezelschap op het verdwenen werelddeel want: "Atlantis bevatte een grote variatie aan menselijke en dierlijke culturen en rassen". Redactielid Conrad ziet de Ariërs als een hoogstaand ras: "... als er al een beschaving aan de basis heeft gestaan van de religieuze ontwikkeling van de wereld, dan zijn het de Ariërs. En ook in de twintigste eeuw hebben ze geprobeerd de wereld te hervormen naar hun eigen religieuze denkbeelden". Bedoelt Conrad met dit laatste de ambities van nazi-Duitsland ?

Medewerkers van 'Mystiek en Religie' en S. Cox tijdens hun heidense pelgrimage in Engeland
  mystiek en religie  
De Germanen worden in Religie en Mystiek ook gepresenteerd als een bijzonder volkje. In een artikel over godsdienstige schisma's in Europa beschrijft auteur Dirk Hoebeek waarom het katholicisme niet bij alle Europese volken in de smaak viel: "Voor andere dan de Romaanse volken was de waarde van het roomskatholieke geloof minder vanzelfsprekend, nihil of zelfs negatief omdat het hen vervreemde van hun eigen volksziel," en "De Germaanse naties brachten het opnieuw tot een eigen spiritualiteit, die in de eeuwen daarop een heilzame uitwerking had op hun volkszielen". Waartoe die heilzame werking op de Germaanse volkszielen kan leiden is algemeen bekend uit de recente geschiedenis. Hoebeek schetst hier een volk als een zelfstandige entiteit met een eigen, sturende, allesbepalende 'volksziel'. Er is geen ontkomen aan: van kinds af aan wordt je voortgedreven en bepaald door de volksziel van de mensen om je heen, waartussen je toevallig geboren bent. Niks geen eigen ontwikkeling, persoonlijkheid en individualiteit, je hebt de volksziel maar te volgen. Volgens hoofdredacteur Walter Siepman bestaat er nu eenmaal een onverwoestbare link tussen mensen die deel uitmaken van het 'westerse volk'.

In het tweede nummer van Religie en Mystiek schrijven de onderzoekers van SIMPOS over de Chileense esoterische nazi Miguel Serrano (2). Daarbij zeggen ze onder meer dat hij leider was van de Chileense Nazipartij. Nota bene in hetzelfde nummer van Religie en Mystiek wordt, zonder enige kritische kanttekening, Serrano genoemd als serieuze bron in een artikel van de runendeskundige Rirg Tryfos. In datzelfde artikel blijkt Tryfos trots op zijn noordelijke afkomst want hij stelt superieur vast: "De theosofie en andere esoterische richtingen leren de symbolische waarheid dat iedere kosmische en aardse vernieuwing uit het Noorden komt." Dat Tryfos de geschiedenisboekjes wel vaker graag aanpast aan zijn adoratie voor de Germanen blijkt uit zijn misvatting: "Germanen zijn een vermenging van twee volkeren (soms als rassen omschreven): de Mandenvlechter- en de Trechterbekercultuur, deze ontmoetten en vermengden zich rond 2000 tot 900 jaar voor onze jaartelling". Archeologen zijn het er tegenwoordig over eens dat de Trechterbekercultuur (Hunebedbouwers) in 2000 voor het begin van de jaartelling al een paar duizend jaar niet meer bestonden. En de Mandenvlechtercultuur moet blijkbaar nog ontdekt worden, want deze is tot op heden onbekend. Maar misschien ziet Tryfos in één keer orakelen met zijn runen wel meer als archeologen in honderd jaar onderzoek. Tryfos staat ook niet erg open voor andere culturen want: "Ik voel mij meer door (Indo) Germaanse en Aziatische culturen aangesproken dan door Afrikaanse en semitische, maar dat is puur een kwestie van gevoel". Dat gevoel is vast gebaseerd op de glorieuze rol die het Arische ras volgens sofen als Helena Blavatsky en latere nazi-geleerden hebben gespeeld bij de ontwikkeling van Europa en Azië. Tryfos wereldbeeld is niet alleen beïnvloed door de fascist Serrano. In zijn artikel noemt hij nog een andere bron van zijn xenofobe kennis: de antisemiet Guido von List (3).

Antisemitisme en revisionisme
In Religie en Mystiek wordt regelmatig gepubliceerd over Jozef Rulof, (4) schrijver van spirituele boeken. Rulof kreeg van 'meesters van gene zijde' belangrijke boodschappen door voor de mensheid, die hij in een serie boeken op schrift stelde. Eén van de bekendste fans van Rulof is het medium Jomanda die tot op de dag van vandaag reclame maakt voor zijn geschriften. Religie en Mystiek werkt samen met Rulof's uitgeverij Wayti en in advertenties in het blad wordt reclame gemaakt voor zijn boeken. In november 2002 wordt in de landelijke media aandacht geschonken aan de racistische en antisemitische ideeën van Rulof. Maar ook eerder werd er al kritiek geleverd op zijn bedenkelijke ideeën. Het blad 'De Fabel van de illegaal' vat Rulof's ideeën kort en bondig samen: "Zelfmoord is volgens Rulof ontoelaatbaar, evenals abortus, euthanasie, crematie, bloedtransfusie en orgaandonatie. Dat zou namelijk ernstige verstoring van de karma en reïncarnatiecyclus opleveren. Blanken zouden in vorige levens allemaal wel eens een zwarte huidskleur hebben gehad. Als ze een slecht leven leiden, dan zouden ze in een volgend leven opnieuw 'karmisch degraderen' tot 'kleurling'. Joden zouden Jezus hebben vermoord en daardoor een grote 'karmische schuld' hebben goed te maken. De holocaust zouden ze aan zichzelf te wijten hebben. Hitler zou de joden in staat hebben gesteld om die schuld af te betalen. Maar volgens Rulof hebben ze de zin van 'God's pak slaag' niet begrepen. Hij voorspelde dat Hitler in een komend Duizendjarig Rijk een herkansing zou krijgen. 'Adolf, ga verder en maak je taak af', moedigde Rulof hem aan. Volgens 'de meesters' zouden aan het einde der tijden, na talloze reïncarnaties, alle mensen getrouwd zijn en een blanke huidskleur hebben. Alle ziekten zouden dan uitgeroeid zijn, omdat zieken niet meer mogen trouwen en mensen van verschillende 'levensgraden' zich niet meer mogen vermengen. Vrouwen zouden zich uitsluitend moeten wijden aan het moederschap en de 'ziekte' homoseksualiteit zou niet meer voorkomen". Blijkbaar vond ook uitgeverij Wayti de uitspraken van Rulof wat te heftig want midden jaren negentig van de vorige eeuw wordt een aantal boeken van Rulof herdrukt waarbij de meest opvallende racistische uitspraken zijn gekuisd. Maar deze aktie van de uitgeverij stuit op felle weerstand van strikte Rulof aanhangers. Volgens hen gaf Rulof slechts boodschappen door van 'gene zijde' en aan goddelijke boodschappen kan nu eenmaal niet getornd worden. Naar aanleiding van de publicaties over Rulof's racistische ideeën besloot het new age-blad Onkruid om hem te schrappen van hun lijst van 'mensen van formaat' en Rulof's uitgeverij Wayti is niet meer welkom op de door Onkruid georganiseerde new age-beurzen. Ook het new age-blad Paraview wil niets meer met hem te maken hebben. Religie en Mystiek kiest naar aanleiding van de kritiek echter voor een heel andere benadering. Het blad noemt de boeken van Rulof "meesterwerken" en de redactie beweert dat mensen met kritiek op Rulof zijn boeken of niet hebben gelezen, of deze bevooroordeeld hebben gelezen. Hoofdredacteur Walter Siepman neemt het daarom voor Rulof op. Volgens hem lijkt in deze tijd de beschuldiging dat iemand antisemitisch is: "... steeds meer een dooddoener om af te komen van mensen met origineel gedachtegoed dat het land kan veranderen...," om er verontwaardigd aan toe te voegen: "Is het anders dan wat maatschappij en media gewoon vinden en voorschrijven, dan noemen we het antisemitisch en met die woorden ruimen we alle vernieuwing (goed en slecht) in één klap uit de weg". En mensen die hun bedenkingen hebben bij Rulof's gedachtegoed worden misleid of zijn dom: "Ik veroordeel in dit stuk de vooroordelen van media, politiek en maatschappij en de gemakzucht en onnadenkendheid waarmee het overgrote deel van het volk achter die vooroordelen aanloopt. Want er staat me nog iets bij over een rijk dat op die manier erg machtig is geworden en voor erg veel ellende heeft gezorgd".

Het lijkt er op dat de redactie van Religie en Mystiek moeite heeft met het herkennen van antisemitisme en racisme. Dat is ook niet zo vreemd met redactieleden die zich zelf schuldig maken aan antisemitisme. Redactielid Conrad pleziert de lezers met een verhaal over het beruchte racistische Thule Genootschap uit nazi-Duitsland. Hij schrijft dit artikel "met dank aan Walter". In zijn artikel noemt Conrad ook de Germanen-orde, een andere racistische esoterische organisatie uit nazi-Duitsland. Volgens hem werd deze orde beïnvloed door vrijmetselaars en Rozenkruisers. Conrad zegt daarover: "...met dat verschil dat deze orde neerkeek op die twee, volgens hen door joden geleide, stromingen. Overigens grappig: de invloed van de joden was toen inderdaad nauwelijks te overschatten. Net als nu was het grootse deel van het wereldkapitaal in hun handen en kwam je werkelijk op alle belangrijke posities joden tegen. Als het uitverkoren volk vonden ze dat natuurlijk vanzelfsprekend, maar het was net zo natuurlijk dat daar aversie tegen bestond". Hiermee toont Conrad begrip voor de jodenvervolging in WO II. Volgens hem was Hitler ook zo gek nog niet: "Er zijn films en afleveringen in series gemaakt waar gespeculeerd werd over hoe de wereld eruit had gezien als Hitler gewonnen had. Buiten de intolerantie, het verketteren van alles dat afwijkt en de volledige starheid zou er wel meer ruimte geweest zijn voor spiritualiteit en zou het milieu een stuk beter gaan dan nu het geval is. De holocaust is een zwarte bladzijde in de menselijke geschiedenis en Hitler is daarvoor verantwoordelijk geweest. Een nog zwartere is hoe Stalin werkelijk tientallen miljoen Russen de dood heeft ingejaagd op een zo mogelijk nog inhumanere manier". Met dit soort 'wedstrijdjes in gruwelijkheden' begeeft Conrad zich op zeer glad ijs. Zijn bewering dat Stalin erger was dan de nazi's is koren op de molen van revisionistische holocaust-ontkenners. Die horen dit graag om vervolgens te kunnen zeggen dat de, in hun ogen selectieve, verontwaardiging over de holocaust getuigt van een eenzijdige benadering van de geschiedenis en dat die, geplaatst in de tijd, helemaal niet zo bijzonder en gruwelijk was.

Dergelijk revisionisme komt vaker voor in Religie en Mystiek. Zo publiceert medewerker Roy een biografie over de Italiaanse fascist Julius Evola (5). Evola is nog steeds een belangrijke inspirator voor racistische heidenen en aanhangers van Nieuw Rechts (6). Roy windt er geen doekjes om dat Evola fascist was. Maar de vergoeilijkende toon waarop hij poogt begrip voor Evola te kweken doet afbreuk aan zijn artikel: "Als je iets leest over Evola dat niet uit het kamp van zijn aanhangers komt, kom je naast de term 'fascist' al snel het woord 'antisemitist' tegen. Hoewel Evola inderdaad antisemitische teksten heeft geschreven is dit maar een erg klein deel van zijn oeuvre", en "We moeten natuurlijk in het achterhoofd houden dat Evola in een tijd leefde waarin fascisme en antisemitisme vrij normaal was en zelfs de denkwijze van de leiders van verschillende landen. Bovendien zijn ondanks de politieke kleur van de baron, zijn occulte boeken er niet minder om". Maar Roy vergeet gemakshalve dat er in die tijd ook heel veel mensen antisemitisme niet vrij normaal vonden en zich daar fel tegen verzet hebben. Iets dat de redactie van Religie en Mystiek nu ook nog zou kunnen doen.

Leve het sterke, weg met het zwakke!
Religie en Mystiek medewerker Conrad schenkt in zijn rubriek Conrad's Cult Corner vooral aandacht aan occulte zaken, magie en satanisme. Diverse satanisten en satanische organisaties kunnen zich in deze rubriek profileren. Zo leert de lezer dat satanisten alleen geloven in het goddelijke in zichzelf en dat zij een afkeer hebben van geboden en verboden: 'Doe wat je wilt' is hun lijfspreuk. Satanisten zijn aanhangers van het sociaal-darwinisme en vinden dat de mensheid zich moet onderwerpen aan de wetten van de natuur en de natuurlijke ordening. Ook voelen zij zich aangetrokken tot het dierlijke in de mens, zijn tegen egalitarisme en vinden dat zwakkeren ondergeschikt zijn aan de sterkeren. In Conrads Cult Corner staan regelmatig bijdragen van de Nederlandse satanisten Chiel Groeneveld en Anton de Wit. De Wit was hoofdredacteur van het digitale metal-blad Martelgang E-zine. Chiel Groeneveld is eigenaar van de Satanisme Sitering op internet waarbij diverse satanische organisaties zijn aangesloten. Daarnaast is hij beheerder van de satanische internetwebsite Apollyon. In hun artikelen in Religie en Mystiek houden beide heren zich op de vlakte, maar het is de schijn die bedriegt. Op Chiel's website nemen zij geen blad voor de mond. Zo heeft Chiel wel een aantal ideeën om de misdaad te bestrijden: "Een satanist vindt dat de inbreker (...) de kans loopt om neergeschoten of neergeslagen te worden. Criminelen zouden bijvoorbeeld aan het werk gezet kunnen worden om het milieu schoon te maken en te houden". Over het satanisme zegt hij: "Zou je dus bang moeten zijn voor het satanisme? Nee, alleen als je een crimineel, een sociaalparasiet of een niet nadenkend persoon bent!". Chiel probeert de lezers er van te overtuigen dat satanisme niet racistisch is: "Natuurlijk zijn er aantoonbare bewijzen voor het verschillen van de rassen op aarde. De Aziatiasche ras is het slimste ras, het negroïde ras is op fysieke basis het sterkst, etc. Maar satanisme uit de oorsprong is individueel ingesteld en let op de persoon en niet op de huidkleur!". Naast dit lesje rassenwijsheid legt Chiel ook uit dat satanisten volgens hem niet liberaal zijn maar eerder: "Occulte fascisten omdat ze geloven in sterke emoties als Liefde, Haat, Glorie, Overwinning, Verdriet".

Oorlog en strijd
Hoofdredacteur Walter Siepman zegt over de houding van zijn blad ten opzichte van rechstextremisme: "Religie en Mystiek staat heel duidelijk tegenover rechtsextremisme: geweld is zowel van links als van rechts taboe". Vager kan bijna niet. Bedoelt Siepman hier alleen fysiek geweld of ook geestelijk geweld? Zal Siepman ooit gehoord hebben van 'geestelijk daderschap'? Siepman vervolgt zijn statement met: "Maar we zijn niet genegen om iedereen die het over de eigen cultuur heeft gelijk van de formule van het blad uit te sluiten. Arktion, bijvoorbeeld, is een prachtig initiatief, dat de oude gewoontes en rituele plaatsen van Engeland in stand wil houden. Wellicht dat dat ook mensen met minder frisse ideeën aantrekt, maar dat maakt hun initiatief niet minder lovenswaardig". Het Engelse heidenplatform Arktion krijgt in de kolommen van Religie en Mystiek veel aandacht. Als het de bedoeling is van Siepman om met Arktion als voorbeeld aan te tonen hoe prachtig en onverdacht heidendom kan zijn, dan slaat hij de plank flink mis. Wie zich verdiept in het verleden van Arktion en haar leider, de vrijmetselaar Stephen Bernhard Cox, komt tot de conclusie dat de organisatie wellicht niet alleen mensen met minder frisse ideeën aantrekt maar ook zelf niet fris is. Maar daarover volgende keer meer.

Noten:
1): In een aantal artikelen in de eerste drie nummers van het blad waarschuwt Simpos voor het antisemitisme binnen de antroposofie, voor de bij extreemrechts populaire fascistische esoterie van Savitri Devi en over economisch en politiek misbruik van het geloof in het paranormale.
2): De Chileen Miguel Serrano sluit zich in 1939 aan bij de Chileense nazistische organisatie Vanguarda Popular Socialista (voorheen Movimento Nacional Socialista de Chile). Hij is overtuigd anti-semiet. Serrano beweert dat Hitler aan het eind van WOII is ondergedoken in Antarctica. Volgens hem is Hitler een avatar en zijn Ariërs bovennatuurlijke wezens, dragers van het goddelijke licht. De SS is in zijn optiek een esoterische orde van ingewijden op zoek naar de Heilige Graal. Om in contact te komen met hogere Arische intelligenties maakt Serrano gebruik van yoga, meditatie en hallucinogene drugs. Hij verbindt Oosterse religieuze thema's met de ideeën van Jung, het Gnosticisme, legendes over Tempeliers en Katharen, Rozenkruisers en andere geheime genootschappen om uit deze toverdrank zijn ideeën over afkomst en toekomst van de Ariërs te filteren.
3): De occultist Guido von List (1848-1919) zag zichzelf als magiër der Armanen, die volgens hem de geestelijke leiders en priesters van de Ariërs zijn geweest. List hield er een racistisch en antisemitisch wereldbeeld op na en hij zag joden als vijandelijke samenzweerders die bestreden moesten worden. Als symbool van het nieuwe, raszuivere rijk bedacht hij de dubbele Sieg-rune, in WOII het teken van de SS. List stichtte in 1911 de Hohen Armanenorde. Zijn volgeling Lanz von Liebenfels richtte in 1905 het Guido-von-List-Gesellschaft op dat zich ontwikkelde tot een centrum van antisemitisme. Andere List-aanhangers stichtten de Hammerbund en de Germanen-orde.
4): Uitgebreide informatie over de ideeën van Jozef Rulof (en een aantal andere hier genoemde 'leermeesters') is te vinden op: www.gebladerte.nl
5): De vele publicaties van de Italiaanse fascist, cultuurfilosoof, mysticus en heiden Julius Evola (1898-1974) zijn een bron van inspiratie voor hedendaagse heidenen en aanhangers van Nieuw Rechts. Evola was tegen het egalitarisme (gelijkheid) en pleitte voor een aristocratisch Europa, geleid door een spirituele elite. Zijn boek 'Synthesen einer Rassenlehre' is voornamelijk gebaseerd op de ideeën van Adolf Hitlers favoriete rassenexpert H.F.K. Gunther. Hij vond het fascisme van Mussolini niet elitair en traditioneel genoeg en had bewondering voor de fascistische IJzeren Garde van Codreanu in Roemenië. Evola publiceerde diverse racistische boeken en antisemitische teksten en vertaalde de beruchte antisemitische vervalsing 'De Protocollen van de wijzen van Sion' in het Italiaans.
6): Nieuw Rechts: een niet-partijpolitieke extreemrechtse, nationalististische stroming die een meer intellectuele benadering van ultrarechtse politiek nastreeft. Doel is om extreemrechtse theoriën uit de taboesfeer te halen waarin ze na WO II terecht zijn gekomen. Middels 'herformulering' en 'herinterpretatie' wordt geprobeerd fascistische denkbeelden zo te verpakken dat ze acceptabel lijken waardoor extreemrechts mee zou kunnen doen aan het publieke, politieke debat. Ze maken geen racistisch maar cultureel onderscheid tussen mensen en zijn tegen cultuurvemenging. Aanhangers strijden voor een 'Europa van de volken' en haken aan bij thema's als de bevrijdingsstrijd van diverse bevolkingsgroepen (zoals Koerden, Indianen en Basken), ecologie, anti-Amerikanisme, anti-globalisme en paganisme (heidendom).

back