John Postma
Het is een telkens terugkerende discussie, onlangs weer in
Amsterdam; de Engelse neofolk/apocalyptic folkband Death in
June. Terwijl sommige mensen de band als extreemrechtse uiting
zien, noemen anderen het de vrijheid van de kunstenaar. Een
scheidslijn die niet altijd even duidelijk is.Voor de één is het gebruik
van fascistische symboliek pure provocatie, terwijl de ander het ziet
als verheerlijking van het fascisme. Death in June is een band die de
provocatie niet schuwt, maar daarnaast ook koketteert met conservatief-
revolutionaire en fascistische elementen uit onder andere het
Derde Rijk zonder enige vorm van distantiering.
Als in 1980 Tony Wakeford, Douglas Pearce en Patrick Leagas de
Engelse punkband Crisis oprichten is een deel van de ideologische
basis voor het huidige Death in June gelegd. Crisis wordt door
sommigen omschreven als linkse punkband. Lang heeft de band
niet bestaan want in 1981 wordt Death in June al opgericht.
Teleurstelling en verbittering van de bandleden binnen de linkse
kring heeft er toe geleid dat bandleden van Death in June op zoek
zijn gegaan naar een ideologie die beter binnen het concept van
de nieuwe band past. Uiteindelijk komen ze tot de conclusie dat
het Nationaal-Bolsjewisme, een extreemrechtse politieke stroming
met hier en daar enkele linkse elementen, het best bij hen past. In
een interview in het Duitse blad Zillo stelt Douglas Pearce het erg
duidelijk:"Op zoek naar een toekomstperspectief kwamen we uit
bij het nationaal-bolsjewisme, zoals die als een rode draad door de
Derde Rijk
De eerste tekenen van de ideologische ontwikkeling worden
zichtbaard. In interviews leggen bandleden uit dat de naam verwijst
naar de nacht van de lange messen, de juni-nacht in 1934
twee uitgebrachte platen 'Heaven Street' en 'State Laughter'.
Beide platen hebben een catalogusnummer, SA 290634 en SA
300634, die verwijst naar de datum van de moord op SA-leden.
Daarnaast heeft de band geen problemen met de SS want ze adopteert
de doodskop van de elitetroepen als bandsymbool. Ook vergelijkt
bandleider Pearce zijn band met de Schutz Staffeln:"De SS
staat, net zoals Death in June, voor totale inzet van haar bandleden
die verzet van vijanden niet tolereert".Verdere verwijzingen naar
de SS zijn de platenhoes Ostenbraun waarop een SS-soldaat is
afgebeeld en ansichtkaarten van SS-mannen die gitaar spelen die
bij de lp 'Wall of Sacrifice' zijn toegevoegd. In de periode van 1981
tot 1985 treedt de band in diverse landen op, gestoken in SS-uniformen.
Tegenwoordig gebruikt Douglas Pearce een SS-camouflagepak.
Andere historische beelden uit de Tweede Wereldoorlog zijn
te vinden op de lp Brown Book, waarop tevens het in Duitsland
verboden nummer 'Horst Wessellied' staat. Het Horst Wessellied
was het partijlied van de Nationalsozialistische Deutsche Arbeiter
Partei (NSDAP). Niet alleen met beeldmateriaal verwijst de band
naar de zwarte bladzijde in de geschiedenis.Tekstueel zinspeelt de
band ook op nazi-Duitsland. In het nummer 'Drive East' wordt de
aanval van de nazi's op de communisten bezongen. In het nummer
komt ook de conferentie van Malta aan bod. Tijdens deze conferentie,
die op 4 februari 1945 tot en met 11 februari 1945 heeft
plaatsgevonden, besluiten de geallieerden om nazi-Duitsland aan te
gaan vallen. Death in June zingt over deze bijeenkomst dat daar 'de
slachtplaats voor Europa' is uitgebroed. Recentelijk werk van
Death in June verwijst ook naar het nazitijdperk. Op haar cd 'All
Pigs must die' houdt Pearce een dolk omhoog, waarin de inscriptie
II' op de cd wordt openlijk een zinspeling gedaan op het jodendom.
In het nummer wordt een karakter en handelend persoon
opgevoerd met de naam Shylock. Enkele nummers later wordt
dezelfde Shylock een varken genoemd. Om op die manier terug te
komen bij de titel van de cd: 'All pigs must die'.
Hoes cd Sundogs
|
| |
Andere bijdragen
Andere subtiele verwijzingen van Death in June naar het Derde
Rijk zijn onder andere de muzikale bijdragen op diverse verzamelcd's.
Zo heeft Death in June een nummer geleverd op de 'Tribute
to Joseph Torak' verzamel-cd. De cd is samengesteld door het
Duitse extreemrechtse label Verlag Agentur Werner Symanek.
Thorak was een nationaal socialistische beeldhouwer en een van
Hitlers lievelings-beeldhouwers. Hij maakte onder andere groteske
beelden die mannelijkheid en kracht uitstralen. Eén van die
beelden heet 'Kameradschaft', net zoals het nummer van Death in
June op de Thorak-verzamel cd. Een tweede project waar Death in
June een bijdrage aan heeft geleverd is de tribute verzamel cd aan
de omstreden filmregisseuse Leni Riefenstahl. Riefenstahl behoorde
tot de inner crowd van Adolf Hitler en werd bekend vanwege
haar propagandistische films 'Triumpf des Willens' en 'Olympiade'.
Ook in de 'Riefenstahl'-verzamelaar heeft het al eerder genoemde
label Verlag Agentur Werner Symanek een stevige vinger in de pap.
Als gastmuzikant doet het Death in June- bandlid mee in de band
Foresta di Ferro, een Italiaanse darkwave band. Met Foresta Di
Ferro neemt hij een nummer op die geplaatst wordt op een
'Tribute to Codreanu' verzamel-cd. Codreanu was de oprichter
Codreanu vermoorde een politieagent, die
de acties van hem wilde tegen houden,
maar werd voor de rechtbank vrijgesproken
door rechters die met swastika's
behangen zijn. Codreanu zette aan tot
brandstichting in synagogen en het schenden
van de 'Tora'. Op ideologisch vlak kan
Death in June zich vinden in de conservatieve
revolutionaire en nationaal bolsjewistische
denkers, zoals Armin Mohler.
Mohler was een extreemrechtse wetenschapper,
die onder andere het boek 'Die konservatieve Revolution in Deutschland' heeft geschreven. Dezelfde Mohler pleit in het boek 'What the Germans fear' voor amnestie van oorlogsmisdadigers.
behoorde binnen de NSDAP tot de antikapitalistische vleugel en werd daardoor als linkervleugel gezien. Extreemrechts ziet in de
Bewonderd wordt ook Jean Genet, de Franse schrijver, die sympathiek staat ten opzichte van de Franse collaborateurs tijdens
de Tweede Wereldoorlog.
Hoes cd Kapo
|
| |
Steun
Als mensen reageren met de opmerking dat
Pearce een Tweede Wereldoorlogs-fascinatie
heeft dan kan dat kloppen gezien het voorafgaande.
Dat verklaart echter niet waarom
Death in June recent ook koketteerde met
extreemrechtse partijen. Enige betrokkenheid
heeft de band in de verkiezingscampagne van het Nationaal
Bolsjewistisch Front, een rechtse, nationalistische partij in Rusland.
Oprichter van de partij is Edward Limonov en tevens theoreticus
van het concept nationaal-bolsjewisme. Op podium draagt Death
aan extreemrechts gaat verder. Zo worden de winsten van het grotendeels
live opgenomen album 'Something is coming' , circa
20.000 Engelse pond, afgedragen aan de Bolnicki Kliniek in
een interview verklaart Pearce dat de bijdrage bedoeld is als 'een
gift ter verdediging van de Europese cultuur'. Daarbij ontkent
Pearce de aantijging dat het om een Kroatisch soldatenziekenhuis
worden', aldus Pearce. Het album is opgenomen ten tijde van
de Balkanoorlog. Death in June was de eerste Europese band die
daar ging spelen.Tijdens de Kroatische tour heeft Douglas Pearce
onder begeleiding van soldaat Sinisa Ocurscak het hoofdkwartier
van de HOS bezocht. De HOS-militie is het fascistische bevrijdingsleger
Ustasha-beweging is. In de lp's staan enkele berichten gekrast,
onder andere de tekst 'Havla Dinko! Za dom Spremni?' 'Za Dom
Spremni' (Voor het moederland, we zijn er klaar voor) was de
strijdkreet van de Ustasha-beweging ten tijde van de Tweede
Wereldoorlog. Deze hommage aan de HOS-militie wordt ook op
de cd 'Theriomorphic' kenbaar gemaakt.
Een afbeelding van een Kroatische soldaat
met een HOS-embleem poseert op de hoes
van de cd.
Kritiek
Bandleider Douglas Pearce wuift alle kritiek
op Death in June gemakkelijk weg. In eerste
instantie maakt hij antifascisten zwart door te
stellen dat ze linkse fascisten zijn. "Sinds de
Duitse hereniging is de heksenjacht tegen
Death in June begonnen", aldus Pearce.
Volgens hem zijn antifascisten allemaal excommunisten
en hij noemt ze rode terreur.
Daarnaast ontkent Pearce iets met fascisme te
maken te hebben maar hij wil zich ook niet verbinden met antifascisme.
Als in 1994 een gemeenschappelijke verklaring wordt
opgesteld door Darkwave en Gothic liefhebbers, die een statement
tegen extreemrechts willen maken, weigert Death in June deze te
ondertekenen. De verklaring is opgesteld naar aanleiding van de
aanslagen op een asielzoekercentrum in het Duitse Hoyerswerda.
Later verklaart Pearce in het blad 'Glasnost' dat hij de pogroms
tegen de zigeuners in Oost Duitsland wel kan
begrijpen. Alle aantijgingen van zijn sympathie
voor fascisme ontkent hij. Pearce:'Ik heb
niets met fascisme te maken, het is puur interesse'.
Verdere uitleg ontbreekt omdat Pearce
stelselmatig de boot afhoudt.'Ik ben de enige
die de waarheid weet omtrent Death in June'.
In een interview in The Edge maakt hij een
statement over de 'nazi-fobie' in Europa. "Ik
denk dat de wereld verschillende fases doorloopt.
In de jaren vijftig waren het de homoseksuelen
en de communisten. Nu zijn de
nazi's het slachtoffer en morgen misschien de
moslims." Een argument dat vaak door voorstanders
wordt aangehaald om Douglas Pearce
een hart onder de riem te steken is dat hij
homoseksueel is. 'Homo's zijn door de nazi's vervolgd, dus Pearce
kan geen nazi zijn' is de redenering. Dat binnen nazikringen
homoseksuele leiders actief zijn (geweest) ontgaat enkele verdedigers
van Death in June. Ook wordt door voorstanders gewezen op
de artistieke vrijheid van de kunstenaar. Blijkbaar mogen kunstenaars
alles doen zonder enige vorm van kritiek. Als duidelijk is dat
bands bewust provoceren dan is daar weinig mis mee. Zolang het
onduidelijk blijkt waar de band zelf staat en bewijs na bewijs zich
opstapelt wordt het een ander verhaal. Death in June neemt geen
afstand van extreemrechts en ze koketteert regelmatig met het het
Derde Rijk, de HOS-militie en onder andere met NieuwRechtse
denkers en filosofen zoals Jean Genet en Armin Mohler. Niet
iedereen is blij met de koers die Death in June is gaan varen. Om
met de oprichter, bedenker van de naam en sinds 1985 ex-bandlid
van Death in June, Patrick Leagas te eindigen: "Ik distantieer mij
van Death in June en hun racisme alsmede hun intolerantie. Mijn
mens-verachtende fase is sinds lange tijd voorbij."