cultuur

Bruine Metal in De Gonz in Gouda

John Postma

"Wij Duitsers zijn het Herrenras en we moeten er alles aan doen om te voorkomen dat het gepeupel de overhand krijgt. De Duitse mens sterft uit in het huidige multiculturele riool." Het zijn de woorden van Tino Mothes, wiens artiestennaam Occulta Mors is, frontman van de Duitse Black Metal-band Nachtfalke. Zij spelen op 1 oktober 2006 in Club De Gonz in Gouda. Het concert is georganiseerd door Cold Void Records en maakt onderdeel uit van een minitour.

Nachtfalke kan gerekend worden tot de bruine kant van de Black Metal-scene. Niet dat de band openlijk fascisme propageert, maar kenners van Nachtfalke weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de band geregeld extreemrechts publiek aantrekt. Bij de laatste concerten in Duitsland, waarvan er een is georganiseerd in het umfeld van het Duitse nazistische label Front Records, brengen diverse bezoekers de Hitlergroet. Zelf is Mothes er ook niet vies van, want vanwege deze groet is hij uit zijn oude band 'Lyssa' gezet. "Ik ben uit Lyssa gegooid omdat ik te goed was haha! Nee, ik heb op het podium diverse keren de rechterarm opgeheven. Andere bandleden waren hier niet van gediend. Ze wilden geen nazi's in de band", aldus Mothes.

Duiden
Op tekstueel gebied is Nachtfalke niet gemakkelijk te duiden, want de band is niet openlijk fascistisch. Tekstuele thema's zijn onder andere vikingen, heidenen, oorlog en strijd. In diverse nummers keren de heldendaden van de voorouders terug met hier en daar kleine verwijzingen naar oude heidense symbolen zoals het zonnewiel (lees hakenkruis). In het refrein van het nummer 'Men from North' zingt men: "Vikings, rulers of the sea, Vikings, live on eternity, Vikings, hail our battlecry, Vikings, let our solaryan sunwheel fly." In het nummer 'Fallen Heroes' is een soortgelijke verwijzing naar het zonnerad terug te vinden. "Heroism in the Blitzkrieg, baptized with flesh and steel, bounded by the sunwheel, hallowed by the war". Dat dit soort teksten aantrekkingskracht hebben op extreemrechtse lui is duidelijk. Nachtfalke blijft in een schemergebied opereren, omdat de teksten geen openlijke steun betuigen aan nazisme. Men kan hun helden vereren, verwijzend naar oude heidense symboliek, zonder echt bestempeld te kunnen worden als nazi-band.

Optreden Nachtfalke met Keltenkruisvlag op podium in Bergisdorf, Duitsland.
Nachtfalke

Deelname
Dat bandleider Mothes geen moeite heeft met extreemrechts moge duidelijk zijn. Deze stelling kan verder onderbouwd worden met een aantal andere feiten. In 2001 verschijnt er een split lp van Nachtfalke met de Duitse fascistische band Luror. Op de voorkant van deze lp zijn uitgemergelde concentratiekampkinderen afgebeeld. Luror speelt op deze langspeelplaat het nummer 'Faustus M-Angel-E'. Het nummer gaat over het dramatische noodlot van de uitverkorenen, oftewel de joden. "The dramatic destiny of the chosen ones, the fate of the fateful elitists, hail to the spirit called Faustus Mengele, demon of the modern world." Het nummer is een verwijzing naar nazi-kamparts Jozef Mengele. Naast Nachtfalke speelt Tino Mothes ook in de fascistische Black Metal-band Totenburg. Op de voorkant van de cd 'Weltmacht oder Niedergang' is een brandende synagoge afgebeeld. In het infoboekje omschrijft Totenburg zichzelf als 'Thuringen Aryan Black Metal'. Het is ook niet verwonderlijk dat Totenburg optreedt met andere bands uit dit genre, onder andere Absurd. Ook neemt deze band deel aan een verzamel cd, Trotz Verbot nicht Tod, die is uitgegeven door Blood & Honour Thuringen.

Dubieus
Nachtfalke is overigens niet de enige band die op de minitour van Cold Void Records speelt. Naast Nachtfalke spelen ook de Duitse bands Genocide en Suicide Solution. Het Deense Zahrim en de Tsjechische band Inferno versterken de line-up. Ondanks dat het dubieuze karakter van deze bands voert het te ver om ze als extreemrechts te labelen. Wie achter Cold Void Records zit is nog onbekend, maar er loopt wel een link naar Arjan Peeks, eigenaar van het undergroundlabel Heidens Hart uit Denekamp. Volgens Peeks zit hij zelf niet achter Cold Void Records, maar fungeert hij slechts als contactpersoon voor inlichtingen en reserveringen. Peeks is zelf ook niet vies van rechtsextremisme. Via zijn label heeft hij inmiddels diverse Nationaal Socialistische Black Metal-bands uitgegeven, onder andere het Franse Sombre Chemin en het Duitse Bilskirnir. Ook verkoopt hij cd's van fascistische bands zoals Pantheon en Brigade M. De Metal-head Peeks draait al aardig wat jaren mee in de Metal- scene. Zo was hij voorheen samensteller van zijn Metal-website 'The Black Death'. Op de openingspagina verscheen een keltenkruis met de tekst "Black Metal is Fascism". Daarnaast was de website opgesierd met teksten zoals 'In Praise of Timothy McVeigh', de Amerikaanse neonazi-terrorist die in 1995 een gebouw van de federale overheid in Oklahoma heeft opgeblazen en waarbij 168 doden vielen en op wie de doodstraf werd toegepast. Ook staat er de zin 'Den Tod geben und den Tod empfangen', hetgeen een regelrecht citaat van de propaganda van de SS is. In interviews die Peeks geeft namens zijn Black Metal-band Cultus, zegt hij niets van doen te hebben met politiek, maar in dezelfde interviews kan hij niet nalaten om af te geven op immigranten. 'Negers zijn aapmensen' en 'Nederland is te tolerant voor toelaten van primaten in ons blanke land'. Het is slechts een kleine greep van uitspraken die hij heeft gedaan in diverse interviews.

Niet gedogen
Wie verder kijkt dan enkel de muziek zal tot de conclusie komen dat de minitour van Cold Void Records onder andere steunt op extreemrechtse figuren. Het is in dit geval aan Club De Gonz in Gouda om actie te ondernemen om de bruine appels uit de Metal-scene te weren. Een stap in de goede richting zou bijvoorbeeld kunnen zijn om Nachtfalke te cancelen en om contacten met Arjan Peeks stop te zetten. Ook een actief deurbeleid op nazistische en extreemrechtse symbolen zou tijdens dit concert geen overbodige luxe zijn, want extreemrechtse liefhebbers van Nachtfalke weten donders goed waarvoor ze komen. Dit soort bands en figuren gedogen betekent toestaan dat extreemrechts ruimte krijgt om zich te manifesteren zodat de bruine kant van de Metal-scene een geaccepteerd gezicht krijgt.

John Postma is redactielid van Alert!

terug naar inhoud