![]()
Blood Axis loopt nog steeds in de pasJohn Postma Aaron Garlan, bassist van Blood Axis, start met zijn basloopje,
gevolgd door ondersteunende drums en gitaar. "All dressed in uniforms
so fine, we drank and killed to pass the time, wearing the
shame of all our crimes, with measured steps we walked in line",
zingt Blood Axis-frontman Michael Moynihan. 'Walked in Line'
als hekkensluiter van de Europese tour van de Amerikaanse band
Blood Axis. Een tour die op 19 augustus 2011 in zaal The Steeple
in het Belgische Waregem van start ging. Volgens sommigen is de
band gerehabiliteerd, anderen zijn nog steeds overtuigd van het
extreemrechtse karakter van de band.
Het nummer 'Walked in Line' is eigenlijk een klassieker van de Britse band Joy Division. Met afstandelijk woordgebruik en een kritische benadering zingen deze Engelsen over het gevaar van een totalitaire massabeweging. In de tekst reciteert Joy Division-zanger Ian Curtis het refrein 'They walked in line'. De afstand waarmee Joy Division hun bedoeling verduidelijkt is door de Amerikaanse band vervangen door de tekstregel 'We walked in line'. Op de split-EP van Blood Axis en Allerseelen, uitgebracht in 1994, versterkt de band deze vereenzelviging nog eens extra. Het geluid van marcherende laarzen en een toespraak van Adolf Hitler ondersteunen het refrein. Daarmee is de song tot prototype van een fascistisch lied geworden. Overigens bracht Blood Axis deze achtergrondgeluiden live niet ten gehore.
Blood Axis mag dan wel met een zeventien jaar oude song alle Europese concerten afsluiten, maar de openingstrack 'Song of the Comrade', een recent lied op de laatste cd, 'Born again' uit 2010, bewijst nog steeds dat Blood Axis in hetzelfde vaarwater is gebleven. "To every sailor the gods have given a comrade. While one sleeps the other keeps watch on the bridge". Het is een bewerkte versie van het gedicht 'Kameradschaft' van de Duitser Herybert Menzel die in 1933 tot diegene behoorde die trouw beloofden aan Adolf Hitler. Overigens is het gedicht bewerkt door de Chileen Miguel Serrano, de grondlegger van het esoterische Hitlerisme. Ook het tour ten gehore. Het gedicht is de pennenvrucht van Friedrich Hielscher, een Freikorps-soldaat en een vertegenwoordiger van de conservatieve revolutie, die met het gedicht een bijdrage heeft geleverd aan een noordse en Germaanse mythe. Voordat Blood Axis het oude nummer 'Storm of Steel' inzet, vertelt violiste en Moynihans vrouw Annabel Lee dat ze voorafgaand Haast ontroerd over de schoonheid van deze grafzerken, hoe mooi en goed deze onderhouden worden, beveelt de violiste het aanwezige publiek aan om die plekken te bezoeken. In Leipzig vertelt Moynihan zijn toehoorders over de velden van Vlaanderen waar de oorlog is uitgevochten en waar vele soldaten het leven lieten. "Dit dagboeken beschrijven hoe het er ongeveer aan toe is gegaan en dat was geen pretje", verzekert Moynihan. Het orgel van David E. Williams zet een soort van Gregoriaanse melodie in, aangevuld met een zacht opkomende en zweverige gitaar en marsachtige ritmes van de drums. 'Storm of Steel' is gebaseerd op het oorlogsdagboek Het geromantiseerde dagboek is een verheerlijking van oorlog en de Duitser had graag gezien dat het bij iedereen in Duitsland op tafel lag. Volgens hem kon het boek dienen als bijdrage aan de (geestelijke) wederopbouw van een nieuwe beschaving. "We zijn gehard in vuur en vlam, als een nieuwe generatie kunnen we het in enkele boeken een revolutionaire vorm van nationalisme.
Verdraaien
Kernpunten
Eerbetoon
Moderne samenleving
Crisis
Ongeveer 200 bezoekers vinden op 19 augustus 2011 hun weg naar The Steeple in het Belgische Waregem. Het publiek is niet eenduidig te noemen getuige het bonte gezelschap van punks, Crustcore-fans, uniformfetisjisten, waaronder enkelen die wel een politieke betekenis geven aan het dragen van een uniform. Ook Metal-heads, Gothics en Skinheads zijn van de partij. Odal-runen, wolfsangels, de zwarte zon en het Kruckenkreuz, al dan niet in combinatie met de bandnaam Blood Axis, sierde een deel van het publiek. Naast de eenling met een antifa-shirt dragen mensen ook zwarte bloesjes met SS-petjes. Onder het publiek bevinden zich ook een aantal rechtsextremisten. De Britse muzikant en schilder Andrew King opent de avond met zijn traditionele en ballade-achtige liedjes, deels gezongen in a capella en bijgestaan door minimale muzikale ondersteuning. King treedt naast zijn solo-optredens ook op met zijn band Sol Invictus. Het publiek reageert lauw totdat violiste Annabel Lee het podium opstapte en King bij zijn laatste nummer muzikaal ondersteunde. Lee kreeg een daverend applaus. King wordt opgevolgd door de tweede band van de avond, de Oostenrijkse nieuwrechtse band Allerseelen. Ook Allerseelen heeft vele hints en verwijzingen naar lieden met een bruin verleden. Allerseelen deelt tevens de liefde van Moynihan voor Karl Maria Himmler. Emotieloos staart Gerhard Petak, zanger van Allerseelen, het publiek in en brengt zijn oude en nieuwe liederen ten gehore. Het een na laatste nummer van het optreden heet 'Rauhnacht Kamerad', dat, net als de basis van het Blood Axis-nummer 'Song of the Comrade', de pennenvrucht is van de al eerder genoemde Herybert Menzel.
Onveranderd
(uit: Alert!, nummer 3, september 2011. Alert! is een uitgave van de Anti-Fascistische Actie Nederland - AFA)
|