alert = afa

Home
Inhoud 4-2011
Zoeken

Lonsdale News

Alert!

cultuur

printversie

Death in June in dertig jaar onveranderd

John Postma

Duistere klanken dringen vanuit The Steeple in Belgische Waregem langzaam door naar buiten. Veel mensen wachten bij de deur in de rij om druppelsgewijs in de zaal te worden toegelaten. Figuren in zwarte SS-uniformen met bijpassende SS-pet, lui met Hitlerjugend-kapsels, vrouwen met witte blouses en zwarte broeken en een bijpassend zwart hoofddeksel. Ook de SS-camouflagekleding is speciaal voor deze avond uit de kast gehaald. Dit alles om op vrijdag 21 oktober een concert van de extreemrechtse Neofolk-band Death in June bij te wonen..

Over de lengte op de achterwand van het podium hangt een groot zwart doek met een zilveren SS-doodskop en het cijfer '6'. Daarnaast een kleine vaan met regenboogkleuren (het symbool van de internationale homoseksuele beweging, zie kader).Vaandels met SS-doodskoppen 'sieren' beide drumstellen, afgewisseld met de 'whip-hand'-vlag (het symbool van dominantie). Gestoken in een SS-camouflagebroek met dito pet zingt frontman Douglas Pearce zijn oude en nieuwe liedjes, begeleidt door percussionist John Murphy. Murphy's witte skipak, door hemzelf bewerkt met grijze vlekken, lijkt op de winterkleding van de Noorse SS-afdeling. brengt een van de aanwezigen de Hitlergroet.

Een SS-doodskop met het cijfer '6'. Het getal zes verwijst naar de bandnaam Death in June
SS-doodskop
Moord
is Klaus Barbie? Hij is in het hart. Hij is in het duistere hart... Vrijheid - het is een droom...) aanleiding van de arrestatie van Klaus Barbie, de commandant van de 'Sicherheitsdienst' in het Franse Lyon. Vanwege zijn misdaden kreeg Barbie de bijnaam 'slachter van Lyon'. Overigens werd de tekst hierboven met een kleine tekstuele aanpassing ten Het nummer 'Runes And Men', waarin Pearce over het verleden mijmert, wordt op het album ondersteund door een historische waarin hij de moord op de SA (juni 1934) rechtvaardigt. De speech werd op 21 oktober niet ten gehore gebracht. Overigens verwijst de bandnaam Death in June ook naar de moordpartij, of kortweg de nacht van de lange messen waarin de SA-kopstukken door de SS zijn vermoord. Het 450 koppen tellende publiek klapt en joelt uitbundig. Politieke of geen politieke context, het maakt de aanwezigen niets uit. Jonge Neofolk-fans praten na over het optreden en vinden vooral de eerste twee nummers van Death in June mysterieus omdat de zanger een uitdrukkingsloos masker op had.

Douglas Pearce, frontman van Death in June. Hij draagt een SS-camouflagebroek
Douglas Pierce
Roze wolken
Death in June trad op zaterdag 22 oktober in het Duitse Eisleben op. Het optreden daar zag er iets anders uit. Dit keer geen SS-doodskoppen, maar een vlag met een zwarte zon. Ook enkele teksten zijn licht aangepast, zoals in het nummer 'Rose clouds of Holocaust'. Het nummer wordt onder de veranderde titel 'Rose clouds of Deutsche bollocks' gespeeld. Niet verwonderlijk, want het album staat op de Duitse index vanwege het gebruik en het propageren van nationaal-socialistische symboliek en ideologie, alsmede de ontkenning van de holocaust. 'Roze wolken van holocaust, roze wolken van leugens', zoals het refrein gaat, heeft volgens Pearce niets te maken met holocaustontkenning. Een natuurbeleving in IJsland zou de inspiratie zijn geweest voor het nummer, aldus de verklaring van Pearce in interviews.

Neonazi's
Voor 400 aanwezigen speelt Death in June en de Deense openingsact Of the Wand & the Moon, die ook in Waregem als eerste heeft opgetreden, op 23 oktober in het Kopenhaagse Pumpehuset. Twee jonge mannen, vooraan bij het podium, brengen de Hitlergroet, als Death in June het nummer 'Kameradschaft' gaat spelen. Het nummer is een ode aan nazi-beeldhouwer Joseph Thorak en diens beeld 'Kameradschaft'. Niemand greep in, ook Pearce trekt zich ogenschijnlijk niets aan van de twee jonge mannen. Onder de aanwezigen in het publiek is een groot aantal Zweden, gestoken in uniformkleding die herinneringen oproept en aan de neonazi's van het Zweedse Nationalsocialistisk Front.
Op het concert in Wenen, op 27 oktober, treedt Death in June op voor circa 200 bezoekers. Het optreden wordt, uit angst voor acties van antifascisten, door de organisatoren aangepakt alsof het om een neonaziconcert zou gaan. Kaarten moeten vooraf besteld worden, aan kassaverkoop wordt niet gedaan. Mensen moeten op een plek voorverzamelen om vervolgens doorgestuurd te worden naar de plek waar het optreden gaat plaatsvinden. Onder het aanwezige behoren. Naast Death in June speelt ook de Duitse Neofolk-band Vurgart en de Engelse nieuwrechtse band Fire+Ice.

Homo-symbool
Het zal sommige verbazen dat Death in June een symbool gebruikt van de internationale homobeweging. Op zich is het niet heel vreemd, want sinds een jaar of tien is bandleider Douglas Pearce erg open over zijn seksuele voorkeur. En in 2006 speelde Pearce mee als acteur in een homo hardcore pornofilm. Ondanks dit blijft Pearce zijn nazi-fetisjisme trouw. "If you flip through the 'scene towards the end", schrijft hij over zijn medewerking aan de film. Dat nazisme en homoseksualiteit soms hand in hand gaan heeft de top van de Sturm Abteilung (SA) en persoonlijke vriend van Adolf Hitler, had ook een voorkeur voor hetzelfde geslacht.

Hierboven werden slechts vier concerten van de '30 Anniversary Tour' van Death in June belicht. Een tour die op 9 oktober in Moskou aftrapte en op 29 oktober in Klub Jabuka in Zagreb is Waregem. Dit keer speelt de Deense formatie Die Weisse Rose in het voorprogramma. Sinds het ontstaan van Death in June, dertig jaar geleden, is de thematiek, de buhne-presentatie en esthetisering van het nationaal-socialisme onveranderd gebleven. Of Death in June een neonaziband is valt te betwijfelen. In ieder geval blijft het gekoketteer met het nationaal-socialisme een bredere betekenis heeft dan het gewone shockelement of uniformfetisjisme.

(uit: Alert!, nummer 4, december 2011. Alert! is een uitgave van de Anti-Fascistische Actie Nederland - AFA)

terug naar inhoud