alert = afa

Home
Inhoud 2-2011
Zoeken

Lonsdale News

Alert!

cultuur

printversie

In de geest van het Derde Rijk

John Postma

'Het Strasserisme als windowdressing van nazistische politiek'. Met deze woorden eindigde het artikel 'In de geest van Strasser' in de december editie van Alert! 2010. Inmiddels zijn er weer diverse demonstraties van de Nederlandse Volks-Unie (NVU) voorbij getrokken, onder andere in Ede in maart en eind mei in Enschede, waarbij de demonstranten wederom koketteerden met deze en andere nazaten van het Derde Rijk.

In een persbericht, dat Constant Kusters na afloop van de Enschedese demonstratie schrijft, maakt de voorman zich nogal boos over de inbeslagname van een vlag. "Aangekomen op het station in Enschede werden we geconfronteerd met een overijverige in beslag wilde nemen. Het werd de vlag met hamer en zwaard. Deze vlag is nergens in Europa verboden en moest als een trofee in beslag genomen worden", aldus het schrijven van Kusters. De symboliek op deze vlag refereert direct naar het Derde Rijk. De hamer in combinatie met het zwaard kreeg vooral bekendheid door de gebroeders Strasser, die het als symbolisering zagen van hun socialisme (hamer) en de strijd voor de natie (zwaard). "Het socialisme als idee spreekt wereldwijd mensen aan. In de praktijk is het socialisme gebonden aan tijd, ruimte en de ziel van een volk, dat het uiteindelijk moet verwezenlijken. Het linkse socialisme is vruchteloos, omdat zij zich afkeren van de natie en eigenlijk handelen in strijd met de ziel van het eigen volk. Natie en socialisme zijn onafscheidelijk met elkaar verbonden", aldus Strasser.

Hamer
Hamer
Otto en Gregor Strasser zijn niet de enige twee die met dit symbool hun nationale socialisme (lees nationaal-socialisme) proberen te duiden. Ook de Hitlerjugend verhief het hamer-zwaardsymbool tot een loyaliteit aan het nationale socialisme, zoals blijkt uit hun blad 'Die en zwaard. Ze zijn het symbool van onze arbeid en onze strijd. Ze zijn onze overtuiging en laten zien waarvoor we staan. We willen duidelijk maken dat we met ons socialistische lot van ons volk verbonden zijn en dat onze waarde de vrijheid van ons nationale socialisme is. We zijn tegen het systeem van lafheid en onderdrukking. Tegenover de handelsgeest plaatsen we het heldendom van de Duitse frontsoldaten. Onze socialistische strijd staat in het teken van de hamer. Een nationale socialistische volkswil sterkt ons om de ketenen van de slavernij te breken, voor de vrijheid van de Duitse natie. Dit is het teken van het zwaard.' In beide gevallen keert de hamer als symbool terug naar het 'socialisme', een socialisme dat volgens Otto Strasser onafscheidelijk verbonden is met de natie. Strasser, en met hem de Hitlerjugend, was van mening dat het Duitse volk en de natie door het lot met elkaar was verbonden en daarom voorbestemd was om als een volk met een socialistische (gemeenschappelijke) ziel te opereren. Het is als een oerinstinct dat altijd en overal in Duitsland aanwezig is. Een soort van bloedreligie die telkens aan de nazaten wordt doorgegeven.

Rode vlag
Neonazi's van de Nationale Socialistische Aktie (NSA), die als een zwart blok in beide demonstraties van de NVU hebben deelgenomen, dragen immer hun vaandels met zich mee. Op deze rode vaandels staat een cirkel afgebeeld met daarin de tekst 'Nationale Socialistische Aktie'. Twee gekleurde vlaggen vullen de ruimte in de cirkel. Op de voorgrond is duidelijk een rood vaandel zichtbaar, met daarachter een zwarte vlag. Deels is het gejatte symboliek, maar voor een ander deel niet. Makers van deze vlaggen hebben wel degelijk een bewuste verwijzing naar het mislukte rijk van Adolf Hitler in ogenschouw genomen. Zoals al eerder is betoogd verwijzen de meeste autonome nationale socialisten naar het pseudo-socialisme van Gregor en Otto Strasser. Een socialisme maar meer een corporatistische houding waarbij het individu in de natie niet meetelt. 'Du bist nichts, dein Volk ist alles' Om het onderscheid met het Marxistische gedachtegoed te maken, gebruiken de autonome nationaal-socialisten de kreet 'Hate Marx, love socialism'. Als symbool van het pseudo-socialisme wappert de rode vlag.

Zwarte vlag
Maar hoe zit het eigenlijk met de zwarte vlag op het vaandel van de anarchisme, een gedachtegoed dat vrijheid nastreeft zonder natiestaten en overheden. Anarchisten gebruiken juist deze kleurloze (zwarte) vlag om aan te geven dat ze voor geen enkele staatsvorm zijn. Je zelf buiten de natie plaatsen, met een kleine referentie naar de vroegere piraten die ook een zwarte vlag als symbool gebruikte en zichzelf daarmee vogelvrij verklaarden. Maar is de zwarte vlag dan per definitie een symbool van anarchisten en muiters? Nee! Reactionaire, fascistische en nationaal-socialistische groepen, zoals de Freikorpsen en de Landvolkbewegung, maken ook gebruik van de zwarte vlag. Voor deze groepen is de zwarte vlag het symbool van verzet, het vaandel van de nood in het Duitse rijk, of als 'lege, niet ingekleurde' vlag, ter vervanging van de verboden hakenkruisvlag. Met nood wordt hier verwezen naar het gebrek aan eenheid onder Duitse rechtsextremisten, de zwarte vlag wordt dan gezien als een soort verzamelsymbool om Duitse rechtsextremisten van diverse pluimage te verenigen (symbool van vereniging).

Verzet
In 1923 formuleert de conservatiefrevolutionaire denker Arthur Moeller van den Bruck het als volgt: "Al knarsetandend en denkend aan de tienjarige Duitse onvrijheid, zal de 'Jungnationale Bund' vanaf 11 november 1928 de zwart vlag gaan hijsen op bijeenkomsten, kampen en bij ontmoetingen met buitenlandse jeugd. Gelijktijdig spoort men alle volksbewuste jeugd en jeugdige bondgenootschappen in Duitsland aan om hun voorbeeld te volgen. De zwarte vlag betekent voor ons niet kommer en kwel, maar getuigenis en roeping. Het vaandel van het gebrek en de slavernij zal voor ons verworden tot de vlag van verzet en vrijheidsstrijd." Volgens de nieuwrechtse schrijver Karlheinz Weissmann baseren de 'Freien Kameradschaften', een groep nationaal-socialisten die zich in de traditie van het nationaalrevolutionaire 'Schwarze Front' van Gregor en Otto Strasser plaatsen, zich op de 'zwarte vlag'-symboliek zoals Arthur Moeller van den Bruck die hierboven omschreven heeft. 'Wij bevinden ons heden wederom in een tijd van vreemde heerschappij en onderdrukking. Totdat de overwinning is behaald schreeuwen wij: "Hijs de zwarte vlag!", aldus een tekstcitaat van Freie Nationalisten op een verzamel-cd ter glorie van de zwarte vlag en het nationale verzet.

Blok van de NSA op de demonstratie van de NVU in Arnhem, 31 januari 2011
NSA-blok
Vrijheidsvechters?
'Wij zijn de ware antifascisten' schreeuwt een koor van acht neonazi's op het stationsplein in Enschede. Ware antifascisten? Toen Otto Strasser in 1930 uit de NSDAP stapte, startte hij zijn eigen groep: Nationalsozialistische Kampfgemeinschaft Deutschlands. Deze groep werd later herbenoemd tot Schwarze Front. Met dit front behoorde Strasser nog steeds tot de extreemrechtse vleugel op het politieke strijdvlak, ondanks dat hij en zijn front zich keerde tegen de loze beloftes van Adolf Hitler. Strasser benadrukte telkens weer dat Hitler geen aanstalten heeft gemaakt met het vernietigen van Duitslands echte vijanden. In zijn boek, Sozialistische Revolution oder Faschistischer Krieg?, dat in 1934 werd uitgegeven, zette hij uiteen welke vijanden Hitler steunden, zoals westerse liberalen, kapitalisten en fascisten. In het Derde Rijk waren er diverse ideologische stromingen actief, die in strategie en aanhang verschillend van elkaar waren, maar in wezen weinig verschilden van de basisgedachte van het nationaal-socialistische gedachtegoed. Het zogenaamde 'antifascisme' van deze Hitler-dissidenten heeft vooral betrekking op onderlinge machtsstrijd. Deze machtsstrijd maakte de gebroeders Strasser niet tot antifascist, maar slechts tot tegenstander van Hitler. Per slot van rekening werd de basis van het nationaal-socialisme niet door de Strassers aangevochten.

Blijvend
Wie herinnert het zich nog dat de NVU wilde gaan werken aan een beter imago voor de buitenwereld? Beelden van de laatste twee demonstraties laten duidelijk zien dat ze via slinkse wegen alsnog het gedachtegoed van het Derde Rijk willen verspreiden. Het is daarom van belang om hun gebruikte symboliek opnieuw te duiden. In de praktijk blijkt dus dat van die imagoverbetering bitter weinig terechtkomt. Met een masker van goede bedoelingen willen ze de mensen overtuigen van hun wereldbeeld. Een wereldbeeld dat direct ontleend is aan het Derde Rijk, zoals het meedragen van spandoeken met daarop een afbeelding van Strasser, een vlag met het hamer-zwaard-symbool en leuzen zoals 'nationale socialisme, nu!'. Voor de meeste mensen zullen deze symbolen onbekend zijn, maar neonazi's weten maar al te goed waarmee ze lopen. Het mag dan minder nazistisch ogen, maar een ding blijft na het duiden van deze symboliek duidelijk: het zijn en blijven neonazi's.

(uit: Alert!, nummer 2, juni 2011. Alert! is een uitgave van de Anti-Fascistische Actie Nederland - AFA)

terug naar inhoud