logo

handschoen Lonsdale is voor boxers
"Ik ben een vechter, ik ben een winnaar", aldus de website van Lonsdale. Lonsdale maakt het statement omdat het merk een lange geschiedenis heeft in de bokswereld. De Engelse ex-boxer Bernard Hart heeft het merk groot gemaakt. Hij had hart voor zijn zaak en hij leverde hoge kwaliteit box-kleding. Het merk werd vroeger gedragen door bekende boxers zoals Muhammed Ali, Mike Tyson en Henry Cooper.

Neonazi's boycotten Lonsdale
De band Brigade M verleent haar steun aan een actie die in eerste instantie vanuit Duitsland is gestart tegen het kledingmerk Lonsdale. Velen in de nationalistische beweging denken dat ze door het dragen van Lonsdale-kleding een bijdrage leveren aan onze strijd, maar het tegendeel is waar. Lonsdale financiert antiracisme-festivals- en kampanjes in Duitsland om een 'betere naam' te krijgen en de folders en catalogi die het bedrijf wereldwijd uitgeeft worden steeds 'kleurrijker'. Brigade M doet voortaan bij elke bestelling die ze verstuurt een folder waarin in duidelijke bewoording wordt uitgelegd waarom echte nationalisten geen Lonsdale kopen.

Kledingverboden
Op verschillende scholen in Nederland is momenteel een kledingverbod ingesteld. Er zijn scholen die alleen het kledingmerk Lonsdale hebben verboden, maar er zijn ook scholen die meerdere kledingmerken hebben verboden. Zo heeft het Bonhoffer College in Enschede een kledingverbod ingesteld voor diverse kledingmerken zoals Lonsdale en Karl Kani. Na protesten van ouders heeft de directie van de scholengemeenschap het verbod na enkele dagen weer in getrokken. Andere steden waar een Lonsdale-verbod geldt zijn: Hellevoetsluis, Noordwijk, Alphen a/d Rijn en Middelburg. De Tweede Kamer is momenteel bezig om een handleiding te maken voor schooldirecties. Als het plan door gaat, dan mogen scholen kledingvoorschriften op papier zetten.

all colours Lonsdale tegen racisme
Lonsdale is momenteel druk bezig met het zich ontdoen van het opgedrongen racistisch imago. In Duitsland hangt het bedrijf kaartjes in de truien en jassen met daarop de tekst: 'verzet tegen rechts geweld'. Ook sponsort het bedrijf antiracismecampagnes zoals het 'Racism Beat It'- festival. In 2003 is het kledingmerk in Nederland door de media diverse malen ten onrechte in verband gebracht met het extreemrechtse gedachtegoed.

pijl